Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Extra anpassningar i en inkluderande matematikundervisning : lärares och speciallärares beskrivningar sedda med specialpedagogiska glasögon

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kathrine Ahlqvist; Mette Didriksen; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; dokumentation; extra anpassningar; inkludering och specialpedagogik;

    Sammanfattning : Genom vår yrkeserfarenhet har vi sett en förändring mot en mer individanpassad skola, där lärare i högre grad ska planera och genomföra undervisning utifrån elevunderlaget. Syftet med denna studie är att få en större inblick hur lärare och speciallärare arbetar och dokumenterar extra anpassningar i en inkluderande matematikundervisning, samt hur dessa påverkar elevens ansvar och möjlighet att inkluderas. LÄS MER

  2. 2. Singaporemodellen : Lågstadieelevers uppfattning om undervisningsmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Sophie Westlin; [2023]
    Nyckelord :Elevers uppfattning; individanpassning; inlärningsstilar; matematikundervisning; Singaporemodellen.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att synliggöra elevers uppfattning av Singaporemodellen. Metoden som examensarbetet har använt är att intervjua elever samt att en observation har utförts för att kunna synliggöra om det som framkommer i intervjuerna återspeglas i undervisningen med Singaporemodellen. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens roll i matematikundervisningen ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ola Alyousef; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; matematiklärare; matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka högstadiematematiklärares perspektiv på digitalisering i klassrummen, samt vilka för- och nackdelar de möter när de använder digitala verktyg. Forskningsfrågorna som jag utgick ifrån i min studie var: 1) Vilken syn har matematiklärare för årskurs 7–9 angående digitalisering i matematikundervisningen? 2) Hur ser matematiklärare för årskurs 7–9 på begreppet effektiva digitala verktyg i matematikundervisningen? och 3) Vad ser matematiklärare i årskurs 7–9 som för- och nackdelar med digitalisering i matematikundervisningen? Uppsatsen bygger på en kvalitativ analys som gjordes utifrån de intervjuade högstadiematematiklärarnas erfarenheter och upplevelser. LÄS MER

  4. 4. Matematik på distans och dess roll i gymnasieskolan - En forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petter Ljung; Joakim Andersson; [2021]
    Nyckelord :Distansundervisning; fjärrundervisning; synkron undervisning; asynkron undervisning; gymnasieskolan; matematik;

    Sammanfattning : Under året 2020 har distansundervisning stundtals bedrivits på gymnasieskolor på grund av Covid-19 pandemin. Denna forskningsöversikt har för avsikt att undersöka hur matematikundervisning fungerat på distans samt vad distansundervisning i allmänhet har för roll samt användningsområde. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning för elever med dyskalkyli : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alice Magnusson; Josefine Westling; [2020]
    Nyckelord :dyskalkyli; undervisningsmetoder; åtgärder; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Enligt Brian Butterworth, professor i neuropsykologi, har 4-8 % av befolkningen dyskalkyli. Dyskalkyli är en medfödd kognitiv nedsättning och innebär att eleven har specifika matematiksvårigheter som påverkar delar av den kognitiva processen, det vill säga tänkandet. LÄS MER