Sökning: "inkluderande skola"

Visar resultat 1 - 5 av 317 uppsatser innehållade orden inkluderande skola.

  1. 1. “Det beror helt och hållet på läraren” -om elever med hörselnedsättning och deras uppfattningar om skolans lärmiljö. En fenomenologisk undersökning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nancy Lundström; Marie Ambecker; [2024-02-19]
    Nyckelord :inkludering; hörselnedsättning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur elever med hörselnedsättning uppfattar sin lärmiljö i skolan samt vilka faktorer de beskriver som avgörande för en tillgänglig och stimulerande lärmiljö. Två olika praktiker för eleverna har undersökts, en skola som är inriktad för elever med hörselnedsättning eller som är döva samt en där eleverna går inkluderande med normalhörande elever. LÄS MER

  2. 2. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Victoria Junghagen; Tim Heinonen; [2024]
    Nyckelord :HBTQIA heteronormativitet inkludering psykisk ohälsa skola;

    Sammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER

  3. 3. Between trees and possibilities : A study on physical education teachers efforts for inclusion in outdoor activities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Hugo Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :Delaktighet; friluftsliv; fysisk funktionsvariation; inkludering; skola;

    Sammanfattning : Elever med fysiska funktionsvariationer har begränsning i sin motorik och kontroll vilket i ämnet idrott och hälsa kan påverka deltagandet i undervisningen. Det krävs av lärare att arbeta med anpassningar för att öka elevers deltagande. LÄS MER

  4. 4. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ghoufran Shoker; Sara Al-Khafaji; [2024]
    Nyckelord :Elever; inkludering; klassrum; möjligheter; mångfald; religionsundervisning; skola; utmaningar.;

    Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER