Sökning: "inlärningsstöd"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet inlärningsstöd.

  1. 1. Ordning och reda i klassrummet, men hur? : En kvalitativ studie av specialpedagogers/speciallärares erfarenheter och tankar kring studiero

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Louise Wictorin; Sara Isberg; [2021]
    Nyckelord :lärande; ledarskap; klassrumsorganisation; inlärningsstöd; samverkan;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver såväl ett demokratiskt uppdrag som ett kunskapsuppdrag. Där finns direktiv gällande elevers rättigheter att nå så långt som möjligt mot de mål som finns beskrivna. I Sverige idag tycks bristen på studiero i klassrummen ofta försvåra detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Estetiska lärprocesser genom lärares ögon : Lärares uppfattning av estetiska lärprocesser i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Esther Fridborg; [2019]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; perception; teacher; teaching; Swedish subject; Estetiska lärprocesser; uppfattningar; lärare; undervisning; ämnet svenska;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska elever få möjlighet att lära sig genom estetiska uttrycksformer (Skolverket, 2018, s.10). Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lågstadielärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i relation till ämnet svenska. LÄS MER

  3. 3. I klassen är det lite svårare...men jag får hjälp : En kvalitativ studie om sex elever i årskurs fyra till sex och deras beskrivelser av stöd i sin läs- och skrivutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Birgitta Svensson; [2018]
    Nyckelord :socio-cultural perspective; pupils perspective; learning aid; read and write difficulties; primary school; middle school; sociokulturellt perspektiv; elevperspektiv; inlärningsstöd; läs- och skrivsvårigheter; grundskolan; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elever i svårigheter, inom området läs- och skrivutveckling, beskriver de stödinsatser som ges under grundskolans årskurser fyra till sex.  Mitt val blev då att samtala med barnen och ge utrymme för deras tankar och funderingar genom intervjuer. LÄS MER