Sökning: "innehållsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet innehållsperspektiv.

  1. 1. Two steps forward, one step back – measuring social change in women’s rights through feminist values : An intersectional feminist critical content analysis on two NGO reports

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Yuser Zaher Abdulrazzaq Al-Alaq; [2022]
    Nyckelord :social change; human rights; development; feminism; intersectionality; Monitoring; Evaluating; Learning MEL ; feminist values; measure; non-governmental organisation NGO ; Social Sciences;

    Sammanfattning : The need to measure and track both people and processes involved in change is increasing. Non-governmental organisations (NGOs), states, and research need to find tools to ensure that the treaties, programmes, and strategies meant to reduce poverty and increase equality are working. LÄS MER

  2. 2. Moralisk utveckling i läroböcker : En jämförelse med fokus på etik och moral i läroböcker för elever i årskurser 4–6 med ett innehållsperspektiv inspirerat av Rest´s four – component model som teoretisk utgångspunkt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Helena Admund; [2021]
    Nyckelord :Moral development; Four-component model; Ethical competences; textbook; Moralisk utveckling; Fyrakomponentsmodellen; Etiska kompetenser; lärobok; grundbok;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är genom att föra Hartman och Osbecks forskningsresultat vidare gentemot uppsatsens resultat, diskutera hur läroböckernas textinnehåll stämmer överens eller skiljer sig åt med utgångspunkt i James Rest’s Four – Component model och tidigare forskningsverk, kommer denna examensuppsats bidra med en ökad förståelse för hur läroböcker kan tänkas ge möjligheter till att elever fördjupa sina moraliska resonemang utifrån ett religions didaktiskt perspektiv.  Forskningsmetoden som använts i denna uppsats är en kvalitativ innehållsanalys utifrån en analysmodell som grundar sig i Osbecks analysmodells kategorier över de etiska kompetenserna: Tänka över information, Genomföra handling, Ta in information och värdegrundsriktning. LÄS MER

  3. 3. Massagesagor - En del av undervisningen?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Caroline Broqvist; Elin Törnberg; ; [2008]
    Nyckelord :Massage; Barnmassage; Massage i skolan; Massage oc;

    Sammanfattning : Syfte, huvudfråga, metod och material, resultat, betydelse för läraryrketSyftet med examensarbetet är att konstruera massagesagor utifrån vald massageteknik, pedagogiskteori,barnboksteori samt att motivera bruket av massagesagor i skolan utifrån tidigare forskning om massagensfysiologiska, sociala och emotionella effekter. Via en rad olika massagesagor har vi valt att undersökamassagesagans olika inverkning aspekter och effekter. LÄS MER

  4. 4. "Att skakas om" : Erfarenheter och konsekvenser av traumatisk hjärnskada

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Elisabeth Malm; [2008]
    Nyckelord :Traumatic Brain Injury - TBI; unique variations; existential perspective; phenomenological; hermeneutical; limitsituation; identity dislocation; relation; time; world-view; meaning; Traumatisk hjärnskada-TBI; existentiella frågor; gränssituation; identitetsförskjutning; relation; tid; fenomenologisk; hermeneutisk; subjektiv; tolkning; de fyra livsvärldarna; meningsperspektiv; innehållsperspektiv; stämningsperspektiv; noema och noesis.;

    Sammanfattning : Uppsatsen har en kvalitativ ansats och är beskrivande till sin form.Dess övergripande syfte var att öka förståelsen för traumatisk hjärnskada. Syftet var att förstå meningsaspekter av skadan och att ge ett bidrag till förståelsen av olika variationer av livsvärldsförändringen. LÄS MER

  5. 5. Eget Arbete möjligheter och problem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elisabeth Lindskog; Camilla Fors; [2007]
    Nyckelord :Eget Arbete; Arbetsschema; Elevinflytande; Individualisering;

    Sammanfattning : I det här arbetet har vi studerat den arbetsform som ibland kallas Eget Arbete eller arbetsschema. En av grundtankarna bakom arbetsformen är att eleverna planerar sina arbetsuppgifter och att de själva ansvarar för att de blir utförda inom en bestämd tid. LÄS MER