Sökning: "integrera"

Visar resultat 11 - 15 av 2443 uppsatser innehållade ordet integrera.

  1. 11. En kreativ kommunikation : En kvalitativ studie om hur förskollärare använder estetiska lärprocesser för att gynna barns kommunikation och samspel.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Hilda Englund; Selma Lidström; [2024]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; undervisning; förskollärarens förhållningssätt; kommunikation; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare använder estetiska lärprocesser för att gynna barnens kommunikation och samspel mellan varandra. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 12. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  3. 13. Informella studiemiljöer i atrium : Integrering och rumslig utformning i universitetsbyggnader

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Clara Jonsson Edfast; [2024]
    Nyckelord :informellt lärande; lärandemiljö; studiemiljö; rumsliga kvalitéer; utformning av universitetsmiljöer; atrium;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Inom högskola och universitet har det på senaste tid skett en förändring där nya former av lärandemiljöer har tagit plats och synen på lärande har vidgats. Ett allt större fokus riktas idag till den informella lärandemiljön, studenternas studiemiljö och lärandet som sker på egen hand. LÄS MER

  4. 14. Affärsystem och Lean : En kvalitativ studie om hur affärssystem kan stöttasmå- och medelstora företag att arbeta enligt Lean

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Leon Thorelli; August Theorin; [2024]
    Nyckelord :Lean; affärssystem; IT-integration; realtidsinformation; pull-produktion; push-produktion; SME; processoptimering; hållbar utveckling; överproduktion.;

    Sammanfattning : Abstrakt SME-företag inom tillverkning kommer under 2000-talet möta oförutsägbara, högfrekventa marknadsförändringar på grund av global konkurrens. Den fjärde industriella revolutionen (samlingsterm för nya intelligenta digitala teknologier i tillverknings- och industriprocesser) gör att nya utmaningar måste mötas som inte bara fokuserar på förbättrade tillverkningsprocesser men också ställer krav på en digital transformation. LÄS MER

  5. 15. Lärares användning av digitala resurser i idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie med gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Lina Axelsson; Sem Faassen; [2024]
    Nyckelord :Digitala resurser; idrott och hälsa; digital kompetens; TPACK; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka idrott och hälsa lärares personliga digitala kompetens och dess påverkan på användningen av digitala resurser i undervisningen inom ämnet idrott och hälsa på gymnasiet i relation till läroplanens riktlinjer. Genom att tillämpa det teoretiska ramverket TPACK - teorin analyserades det insamlade empiriska resultatet med fokus på teorins tre centrala delar: Technology Knowledge (TK), Pedagogical Knowledge (PK) och Content Knowledge (CK) (Herring, m. LÄS MER