Sökning: "interaktionellt"
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade ordet interaktionellt.
16. Klassrumsinteraktion i matematikundervisningen : En studie om hur lärarens frågor och arbetssätt påverkar elevers svar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den interaktionellt orienterade klassrumsforskningen har visat att läraren i snitt tar två tredjedelar av talutrymmet i klassrummet och att elevers möjlighet att komma till tals i huvudsak begränsas till att svara på de frågor som läraren ställer. Tidigare studier påpekar att det finns samband mellan hur läraren formulerar sina frågor och ordfrekvensen i elevers svar. LÄS MER
17. Om Maria backar så ser alla! : En studie om hur pedagoger bemöter barnen i förskolans samling utifrån ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur pedagogernas verbala och kroppsliga agerande i förskolans samling bidrar till att skapa könskonstruktioner interaktionellt. Som teoretisk utgångspunkt används historikern Hirdmans genussystem, vilket bygger på resonemanget att samhällets struktur kring kön och genus organiseras utifrån en dikotomi mellan könen och en hierarki där mannen/det manliga är överordnat kvinna/det kvinnliga. LÄS MER
18. Reparationer i AKK-samtal med Tellusdator : En samtalsanalytisk fallstudie om hur ett barn löser kommunikativa problem i interaktion med sin omgivning
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att beskriva hur ett barn, som använder ett datorbaserat grafiskt kommunikationshjälpmedel (Tellus), med hjälp av reparationer löser lokala kommunikativa problem i samarbete med människor i sin omgivning. Barnet har videofilmats i vardagliga naturligt förekommande aktiviteter – skola och hem. LÄS MER
19. Så kan det låta. En samtalsanalys, med fokus på dominans, mellan elever i skolår åtta.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Utifrån inspelningar av samtal mellan elever i grundskolans år åtta, analyseras dominansstrukturer mellan samtalsdeltagarna från tre olika aspekter, kvantitativt, innehållsligt och interaktionellt. Inspelningarna innehåller också en del med en samtalsledare, för att kunna jämföra eventuella skillnader i samtalsstrukturen med och utan samtalsledare i gruppen. LÄS MER