Sökning: "internationalisering i Sverige"

Visar resultat 6 - 10 av 111 uppsatser innehållade orden internationalisering i Sverige.

  1. 6. Att anpassa sig eller inte : En uppsats om hur ett svenskt multinationellt företag anpassar sin organisationskultur i Storbritannien och USA

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Bäremo; Linnea Funck; [2021]
    Nyckelord :internationalisering; multinationella företag; organisationskultur; nationskultur; ursprungsland; värdland;

    Sammanfattning : Till följd av viss kunskapsbrist avseende organisationskultur som ämne i en alltmer global värld studerar uppsatsen ett svenskt multinationellt företags anpassning av organisationskultur i två länder. Studien undersöker frågeställningarna: ​Hur anpassas organisationskultur i förhållande till värdland för ett svenskt multinationellt företag? ​och ​Hur påverkar nationskultur anpassningen av organisationskultur? ​Hofstedes teori om organisationskulturella dimensioner samt nationskulturella skillnader används för att identifiera olika kulturer. LÄS MER

  2. 7. EU:s straffrätt och svensk skatterätt - med utgångspunkt i ne bis in idem principen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Veronica Gustavsson; Emilia Zetterberg Lindeberg; [2021]
    Nyckelord :Skatterätt; Skattebrott; Skattetillägg;

    Sammanfattning : Denna uppsats har haft till syfte att genom den rättsdogmatiska och EU-rättsliga metoden undersöka EU:s straffrätt och svensk skatterätt med utgångspunkt i ne bis in idem principen.Sverige anslöt sig till EU den 1 januari 1995 och blev som medlemsstat bunden att utföra de straffprocessrättsliga reglerna i svenska domstolar i enlighet med EU:s straffrätt. LÄS MER

  3. 8. Vikten av sociala nätverk vid företagsetablering utomlands : En studie av svenska och franska entreprenörer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tilda Herrström; Linn Nordenberg; [2020]
    Nyckelord :International entrepreneurship; entrepreneurship; liability of foreignness; opportunity recognition; social networks; Sweden; France; Internationellt entreprenörskap; entreprenörskap; liability of foreignness; opportunity recognition; sociala nätverk; Sverige; Frankrike;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens globaliserade samhälle är länder till stor del sammanknutna ochmarknader betraktas snarare som nätverk av relationer än som klassiska marknader därolika aktörer verkar oberoende av varandra. Existerande forskning utgår i hög grad frånantagandet att små och medelstora företag redan har utvecklade affärsnätverk somsträcker sig över hemlandets gränser vid tidpunkten för internationalisering. LÄS MER

  4. 9. International entrepreneurship orientation within Swedish born global companies in the ear- and headphone industry

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johan Persson; [2020]
    Nyckelord :Internationalization; born globals; international entrepreneurship; international entrepreneurship orientation; ear-and headphone industry; SME-companies; Internationalisering; born globals; internationellt entreprenörskap; internationell entreprenörskapsorientering; hörlursbranschen; SME-företag;

    Sammanfattning : We have all read about the rapid development of today’s business landscape as well as the increase in globalization. Companies are forced to operate in new ways in order to stay competitive. At the same time, globalization has opened up new business opportunities for companies. LÄS MER

  5. 10. Barriärer vid internationalisering av ett born digital-företag : En fallstudie på Nordic Business House

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Seeger; Mindy Norström; [2020]
    Nyckelord :Born digitals; liability of foreignness; liability of newness; Barriärer; internationalisering;

    Sammanfattning : Helt digitala bolag antas många gånger inte möta samma typer av barriärer som de som producerar fysiska produkter eller är delvis digitala. Det finns mycket forskning inom internationalisering och barriärer, men sällan med avseende på born digitals, digitala företag med hög digitaliseringsgrad som internationaliserar sig tidigt. LÄS MER