Sökning: "internationalisering i Sverige"

Visar resultat 11 - 15 av 111 uppsatser innehållade orden internationalisering i Sverige.

  1. 11. Outdoorbranschen - den jordnära vägen till internationell verksamhet : En studie om internationella marknadsval

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Julia Arvnäs; Sofia Svensson; [2020]
    Nyckelord :International market selection; psychic distance; strategic decision-making; brand equity;

    Sammanfattning : Bakgrund Intresset för friluftsliv ökar markant inom Sverige. Det finns en enorm efterfrågan på svenska outdoorprodukter som är kända för sin kvalitet, design och funktionalitet -de har ett mycket gott rykte utomlands. Internationalisering blir en allt större del i outdoorföretagens verksamheter. LÄS MER

  2. 12. Konsten att Ivägleda ut i världen : En studie om hur universitet och högskolor i Sverige arbetar med vägledning inför utlandsstudier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Belinda Håkansson; Verena Kraus; [2020]
    Nyckelord :Vägledning; Ivägledning; proaktiv vägledning; internationalisering; högre lärosäten.;

    Sammanfattning : I Sverige finns det i dagsläget ett större antal inresande än utresande studenter. Både på europeisk och svensk nivå har det formulerats mål om att öka antalet utlandsstuderande och Universitets- och högskolerådet - UHR har de senaste åren erbjudit en distanskurs i Ivägledning för de som arbetar med utbytesfrågor på universitet och högskola. LÄS MER

  3. 13. Samhällsförändringar och Försvarsmakten : en tematisk analys av officersprofessionens framväxt från 1994 till nutid (2020)

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Ylva Ohlsson; [2020]
    Nyckelord :officersprofession; internationalisering; akademisering; folkförankring; Försvarsmakten;

    Sammanfattning : Försvarsmaktens omorganisation och nedläggningar av regementen i mitten av 1990-talet och fram till 2010 förändrade inriktningen på försvaret av Sverige från invasionsförsvar till insatsförsvar. Organisationen utvecklades från ett omfattande materiellt och personellt försvar till en mindre, mer tekniskt avancerat och personellt flexiblare organisation där fokus låg på individens kompetens och vilka uppgifter som var prioriterade att lösas. LÄS MER

  4. 14. Internationalization of Small and Medium-Sized Enterprises towards an Emerging Market : A study of Swedish Tech Companies in India

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Prachi Laxman; Ferha Ahmed Shameil; [2020]
    Nyckelord :Born Global; SME; Business Network; Brand Strategy; Internationalization; Emerging Market; Tech and Digitalization; Born Global; SMF; Affärsnätverk; Varumärkesstrategi; Internationalisering; Tillväxtmarknad; Tech och Digitalisering;

    Sammanfattning : The changes in consumer patterns, digitalization, and the augmented diplomatic relation between Sweden and India has opened new opportunities for Swedish small- and medium-sized enterprises (SMEs) to enter the Indian market, which is characterized as an emerging market. Although SMEs often have scarce resources, they are succeeding in entering foreign markets and competing with Multinational corporations (MNCs). LÄS MER

  5. 15. Etablering av svenska fastighetsverksamheter i främmande kulturer : En studie om svenska fastighetsföretag i Spanien

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josefin Coloma Johansson; Linnéa Westin; [2020]
    Nyckelord :International establishment; entry strategy; expansion; real estate companies; Spain; broker; culture; internationalization; globalization; Utlandsetablering; inträdesstrategi; expansion; fastighetsföretag; Spanien; mäklare; kultur; internationalisering; globalisering;

    Sammanfattning : Background: At all times people have traded with each other but, over time, cross-border trade has evolved and more companies have chosen to internationalize. Some companies are content to act in their original market, while others choose to expand by establishments in foreign markets. LÄS MER