Sökning: "internationalisering innovation"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden internationalisering innovation.

  1. 1. Öppen innovation som verktyg vid internationalisering av foodtech-företag

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ebba Bergström; Lundgren Oskar; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to see how open innovation can be applied in the internationalization process of food-tech companies. This has been done by using a comparative research design and a qualitative method with semi-structured interviews to collect data. LÄS MER

  2. 2. Internationalization Barriers in the Healthtech Industry : A study of barriers that business-to-business Software-as-a-Service healthtech companies experience when expanding organically from Sweden to other European markets

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Julie Salicath Aasen; Sara Samie Ghafarokhy; [2022]
    Nyckelord :Barriers; Expansion; Internationalization; Healthtech; Software-as-a-Service; Business-to-Business; Barriärer; Expansion; Internationalisering; Healthtech; Software-as-a-Service; Business-toBusiness;

    Sammanfattning : As a result of the aging and growing population in Europe, the demand for healthcare services continues to rise. It is therefore important to streamline the healthcare sector to manage the growing demand. One way to do this is by implementing digital-health solutions. LÄS MER

  3. 3. Affärsmodellsinnovation utifrån ett internationaliseringsperspektiv : En explorativ studie av en digital Born Global

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell ekonomi

    Författare :Josefin Nordin; Hanna Ranby; [2020]
    Nyckelord :Business model innovation; Born Globals; digital firms; internationalization; early internationalization; Affärsmodellsinnovation; Born Globals; digitala företag; internationalisering; tidig internationalisering;

    Sammanfattning : En digital Born Global expanderar tidigt efter sitt grundande till nya internationella marknader, trots att en begränsning i erfarenhet och resurser finns i verksamheten. I en internationaliseringskontext varierar marknadsförutsättningarna sett till vilka externa hot eller möjligheter som ställer krav på lokal anpassning av verksamheten och affärsmodellen. LÄS MER

  4. 4. Key factors for success in SMEs for developing market shares in Sweden

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Anton Allmén Sjöberg; Jakob Nordström; [2019]
    Nyckelord :SME; competitive advantage; resources; internationalization; strategy; MNE; Små och medelstora företag; resurser; internationalisering; strategi; multinationella företag;

    Sammanfattning : Competitive advantage has been an important aspect of strategy ever since Porter introduced the term in 1985. Today, small and medium enterprises (SME) make up a large part of the world´s economy. SMEs often operate in fast changing markets where innovation and growth are essential for success. LÄS MER

  5. 5. Spridningen av innovationer : En studie på små innovativa verksamheter på lokal och global nivå.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Lovemalm Filip; Music Muhamed; [2015]
    Nyckelord :Innovationsnätverk; Diffusion av innovation; Femte generationens innovationsprocess; Born Global; Uppsala-modellen; Psykiskt och fysiskt avstånd; Etableringskedjan;

    Sammanfattning : Författarna till detta examensarbete har intresserat sig över hur innovationer kan sprida sig till olika nationer genom exempelvis små innovativa verksamheter. I denna forskningsstudie undersöker författarna hur innovationer sprider sig till andra nationer och om innovationsspridningen kan relateras till en internationaliseringsmodell, delforskningsfrågan grundar sig i Rothwells femte generationens innovationsprocess. LÄS MER