Sökning: "internt upparbetade varumärken"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden internt upparbetade varumärken.
1. Värdering av varumärket : En jämförande studie mellan SEB och Länsförsäkringar Södermanland
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Frågeställningar: Vilket tillvägagångssätt används för att samla in relevant information för värderingen? Finns det en generell metod för varumärkesvärdering eller använder sig företag inom bankbranschen av olika metoder? Hur redovisas kostnaderna för varumärket i årsredovisningen? Syfte: Syftet med studien är att jämföra två företag inom banksektorn med internt upparbetade varumärken genom att studera likheter och skillnader i hur de värderar sitt varumärke. Metod: Metoden som använts i denna studie är en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. LÄS MER
2. Redovisning av varumärken : Redovisningsansvarigas syn på varumärken i redovisningen
Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälleSammanfattning : Näst intill alla produkter och tjänster i dagens samhälle kommuniceras till konsumenter och organisationer genom varumärken. De är viktiga tillgångar för företagen och skapar många gånger ett mervärde. Denna tillgång redovisas därför i företagens balansräkning. LÄS MER
3. Varumärkesvärdering
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva vilka metoder det finns enligt rekommendationer och standarder för redovisning av varumärken och jämföra det med vilka metoder som används av företag i praktiken genom att studera deras respektive årsredovisningar. Metod: Studien präglas av en kvalitativ metod med kvantitativa inslag där en semi-strukturerad intervju blandas med data från årsredovisningar. LÄS MER
4. Varumärkesvärdering : Hur värderas varumärken?
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolanSammanfattning : Investeringar i varumärken är vitalt för värdeskapande och skapar stabilitet och identitet i företag. I många situationer är den ekonomiska effekten uppbenbar. Immateriella tillgångar är behäftade med problem rörande identifiering, värdering och presentation av internt upparbetade varumärken i balansräkningen. LÄS MER
5. Varumärkesvärdering – och dess problematik
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitetSammanfattning : Varumärken får en allt större betydelse för företag världen över. På senare år har det blivit allt viktigare för företag och organisationer att utmärka sig genom detta i konkurrensen med andra. Samtidigt som värdet av varumärken ökar blir det allt viktigare att kunna bestämma detta på ett tillförlitligt sätt. LÄS MER