Sökning: "internt upparbetade varumärken"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden internt upparbetade varumärken.

  1. 1. Värdering av varumärket : En jämförande studie mellan SEB och Länsförsäkringar Södermanland

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Denha Holia; Coppola Camila; Jablonska Sylvia; [2014]
    Nyckelord :Brand; brand valuation; Customer Loyalty; trademark; intangible asset; bank; Varumärke; varumärkesvärdering; kundlojalitet; immateriell tillgång; bank;

    Sammanfattning : Frågeställningar:                  Vilket tillvägagångssätt används för att samla in relevant information för värderingen? Finns det en generell metod för varumärkesvärdering eller använder sig företag inom bankbranschen av olika metoder? Hur redovisas kostnaderna för varumärket i årsredovisningen?   Syfte:                                     Syftet med studien är att jämföra två företag inom banksektorn med internt upparbetade varumärken genom att studera likheter och skillnader i hur de värderar sitt varumärke.   Metod:                                   Metoden som använts i denna studie är en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Redovisning av varumärken : Redovisningsansvarigas syn på varumärken i redovisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Bodil Johansson; Simon Hägermalm; [2013]
    Nyckelord :varumärken; redovisning; redovisningsansvariga; IFRS; K3;

    Sammanfattning : Näst intill alla produkter och tjänster i dagens samhälle kommuniceras till konsumenter och organisationer genom varumärken. De är viktiga tillgångar för företagen och skapar många gånger ett mervärde. Denna tillgång redovisas därför i företagens balansräkning. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesvärdering

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Annelie Sjöstrand; Anna Ozgul; [2013]
    Nyckelord :Varumärkesvärdering; Värderingsmetoder; Varumärken;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva vilka metoder det finns enligt rekommendationer och standarder för redovisning av varumärken och jämföra det med vilka metoder som används av företag i praktiken genom att studera deras respektive årsredovisningar. Metod: Studien präglas av en kvalitativ metod med kvantitativa inslag där en semi-strukturerad intervju blandas med data från årsredovisningar. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesvärdering : Hur värderas varumärken?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Mattias Lengberg; Nergis Muameleci; [2012]
    Nyckelord :värdering; IFRS 3; IAS 38; varumärke; varumärkesvärdering; immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : Investeringar i varumärken är vitalt för värdeskapande och skapar stabilitet och identitet i företag. I många situationer är den ekonomiska effekten uppbenbar. Immateriella tillgångar är behäftade med problem rörande identifiering, värdering och presentation av internt upparbetade varumärken i balansräkningen. LÄS MER

  5. 5. Varumärkesvärdering – och dess problematik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro universitet

    Författare :Stefan Hedström; Haris Zukanovic; [2009]
    Nyckelord :Immateriella tillgångar; varumärken; varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Varumärken får en allt större betydelse för företag världen över. På senare år har det blivit allt viktigare för företag och organisationer att utmärka sig genom detta i konkurrensen med andra. Samtidigt som värdet av varumärken ökar blir det allt viktigare att kunna bestämma detta på ett tillförlitligt sätt. LÄS MER