Sökning: "intervju studie barn som far illa"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden intervju studie barn som far illa.
1. Orosanmälningar i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar situationer med barn som eventuellt far illa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien var att studera hur förskollärare och socialsekreterare uppfattar förskolans anmälningsplikt. Studien utgick från systemteorin; hur olika system samarbetar för att uppnå bästa resultat. Studien genomfördes med semistrukturerad intervju som metod, där tre förskollärare och tre socialsekreterare intervjuades. LÄS MER
2. Anmälningsplikt i förskolan : - En skyldighet att hjälpa och inte stjälpa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Den här undersökningen har fokuserat på en kvalitativ jämförande intervjustudie, där syftet har varit att undersöka hur åtta informanter, från två kommuner tolkar lagen om anmälningsplikt. Hur de ser på begreppet barn som far illa, samt hur det emotionella perspektivet gestaltas i förskolorna. LÄS MER
3. Förskolan och barn som far illa : Specialpedagogers tankar kring stöd och tidig upptäckt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka specialpedagogers tankar kring hur förskolans arbetssätt kan anpassas för att ge stöd till barn som far illa och underlätta tidig upptäckt. Som metod har semistrukturerad intervju använts. Sex specialpedagoger med grundutbildning som förskollärare deltog. LÄS MER
4. Barns omsorg – Professionellas ansvar En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelse kring anmälnings-skyldigheten, enligt SoL 14:1§
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Vårt syfte med studien var att belysa skolkuratorernas, på låg – och mellanstadie-nivå, upplevelse av anmälningsskyldigheten enligt SoL 14:1§. Syftet var även att belysa skolkuratorernas erfarenheter, liksom upplevelser av hinder och möjlighet-er i kontakten med föräldrarna till det barn som misstänks fara illa. LÄS MER
5. Om inte vi lyssnar på barnen vem ska lyssna på dem då? : En kvalitativ studie om sju förskollärares uppfattning om anmälningsplikten
M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syfte med vår studie var att undersöka i vilken utsträckning sju förskollärare känner till anmälningsplikten vid vanvård av barn och vad de kan göra för att få bort en eventuell osäkerhet för vad som kommer att ske vid en anmälan. Vi utgår från följande frågeställningar: Vad har förskollärarna för uppfattning om anmälningsplikten? På vilket sätt tycker förskollärarna att förskolan kan jobba för att ge stöd till förskolläraren när en anmälan ska genomföras? I vår studie har vi valt intervju som metod då vi har intervjuat sju förskollärare. LÄS MER