Sökning: "intervjuer om hållbarhet"

Visar resultat 11 - 15 av 1484 uppsatser innehållade orden intervjuer om hållbarhet.

  1. 11. Ombyggnation och klimatpåverkan : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Alexander Burman; Joel Laigar; [2024]
    Nyckelord :Reuse; Circular construction; Carbon dioxide equivalents; Climate work; Climate calculating tools; Återbruk; Cirkulärt byggande; Koldioxidekvivalenter; Klimatarbete; Klimatberäkningsverktyg;

    Sammanfattning : Inom den svenska bygg- och fastighetsbranschen har frågan om klimatpåverkan och hållbarhet blivit alltmer central. Branschens påverkan på miljön, särskilt i form av koldioxidutsläpp, är väl dokumenterad och utgör en betydande del av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. LÄS MER

  2. 12. When Flying is Inevitable : How international companies and business travelers can contribute to the transformation towards a future of sustainable aviation

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Frida Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Carbon Neutral; Business aviation; Sustainable Aviation; Sustainable Strategy; Sustainable Aviation Fuel; Hydrogen; Electric; Switzerland; Technology-Push; DemandPull.; Koldioxidneutralt; affärsflyg; hållbart flyg; hållbar strategi; hållbart flygbränsle; vätgas; elflyg; Schweiz; Technology-Push; Demand-Pull;

    Sammanfattning : This thesis emerged from a question that had been repeating itself in my head for a long period of time: If myself and the rest of the world face the fact that we are likely to keep flying for years to come for reasons somehow considered valid, how can we at the same time still contribute efficiently to achieving a more sustainable future of aviation? Based on this dilemma and focusing on the factor of impact, an actor with the power of creating a larger impact than a single individual was firstly identified. This actor also provides the perspective used in this thesis. LÄS MER

  3. 13. Revisionens förändring : En kvalitativ studie om hur revisorns roll och expertis påverkas av EU-direktivet CSRD

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emmy Eriksson; Linnéa Hunn; [2024]
    Nyckelord :CSRD; hållbarhetsrapportering; revisor; roll; expertis;

    Sammanfattning : I takt med att medvetenheten kring hållbarhet tilltar i samhället ökar kraven och förväntningarna på organisationer gällande deras hållbarhetsarbete. Från och med år 2024 ska ett nytt EU-direktiv, 2022/2464 “Corporate Sustainability Reporting Directive” (CSRD), för hållbarhetsrapportering implementeras med ett krav om att hållbarhetsrapporter ska granskas av oberoende tredje part. LÄS MER

  4. 14. Supply Chain Disruptions : A case study on the effects the Covid-19 pandemic and the Ukraine conflict has had on sustainability work within supply chains in the automotive industry

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Magnus Ramsköld; [2024]
    Nyckelord :Supply chain; disruptions; resilience; sustainability; automotive; Värdekedjor; störningar; resiliens; hållbarhet;

    Sammanfattning : The invasion of Ukraine during early 2022 resulted in significant disruptions for supply chains globally. With massive delays and resource shortages, many companies have found a need to rethink their approach to resilience to not be as affected by future disruptions of similar proportions. LÄS MER

  5. 15. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER