Sökning: "inträde"

Visar resultat 1 - 5 av 398 uppsatser innehållade ordet inträde.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Hagel Andersson; [2024]
    Nyckelord :didactics; preschool; preschool teacher; equity; teaching; didaktik; förskola; förskollärare; likvärdighet; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning i förskolan har sedan det infördes i förskolans läroplan varit ett omdiskuterat begrepp och förskollärare har uttryckt oro för att förskolans tradition av att arbeta holistiskt med fokus på omsorg och lärande hotas i och med undervisningsbegreppets inträde i förskolan. Syftet med detta examensarbete är att med utgångspunkt i didaktisk teori och de didaktiska frågorna vad, när och hur bidra med kunskap om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares strategier för inträde i barnens fria lek : En kvalitativ studie kring förskollärares uppfattningar om deras roll i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lukas Bergman; Karin Nilsson; [2024]
    Nyckelord :förskollärare; strategier; lekroller; fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar kring den process som utgör deras deltagande i barnens fria lek. Frågorna som ställts är vilka strategier förskollärare anser vara gynnsamma kontra inte gynnsamma när de ska träda in i barnens fria lek. LÄS MER

  4. 4. Bridging the Knowledge Gap for New Market Entrants in the Swedish Electric Power System : Market development modeling for the FCR-D Up balancing market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lukas Lindroos; David Odenlind; [2023]
    Nyckelord :Ancillary Services; Balancing Markets; FCR-D Up; Market Development; Regulative Market Change; Price Formation; System Modeling; Stödtjänster; Balansmarknader; FCR-D Upp; Marknadsutveckling; Regulatorisk Markandsförändring; Prisbildning; Systemmodellering.;

    Sammanfattning : The need for ancillary services is on the rise due to the increasing share of weather-dependent power sources in the electric power system. This master thesis focuses on the Swedish FCR-D Up market. LÄS MER

  5. 5. Nya regler om informationsgivning vid förhandsavtal : En analys om laguppdateringen kring förhandsavtal och hur informationsgivning från tre bostadsutvecklare anpassats därefter

    Kandidat-uppsats, KTH/Lantmäteri – fastighetsvetenskap och geodesi

    Författare :Ida Reinvalds; [2023]
    Nyckelord :Pre-contractual agreement; the housing rights act; properties; new production; Förhandsavtal; bostadsrättslagen; fastigheter; nyproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att analysera uppdaterad lagtext kring förhandsavtal iBostadsrättslagens 5:e kapitel. Inom uppsatsens ramar har även en kvalitativ fallstudiegenomförts utifrån tre bostadsutvecklares informationsgivning, för att se hur väl lagstiftarensintentioner stämmer överens med avtalen i praktiken. LÄS MER