Sökning: "jämförande filmanalys"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden jämförande filmanalys.

  1. 1. ”You’re funny because you’re definitely like Carrie, but with, like, some Samantha aspects and Charlotte hair” : En jämförande diskursanalys av Sex and the City och Girls ur ett feministiskt perspektiv

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Julia Sundman; Helin Tarhan; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka tv-serierna Sex and the City och Girls ur ett feministiskt perspektiv. Genom en kvalitativ undersökning i form av en diskursanalys samt filmanalys besvarades studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Säkerhet och Hip-hop : En undersökning av målgruppstänkande i Mercedes-Benz reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Jesper Hamberg; Olof Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Reklam; sociosemiotik; semiotiska resurser; målgrupper; Mercedes Benz;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur semiotiska resurser används i reklamfilm för att kommunicera till olika målgrupper. I uppsatsen har två reklamfilmer från Mercedes-Benz med två olika målgrupper analyserats. Metoden som har använts i uppsatsen är en jämförande filmanalys. LÄS MER

  3. 3. Klippningens roll som Storytelling i Reklamfilm : En jämförande filmanalys av hur berättande förstärks avklippning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Jesper Svensson; [2018]
    Nyckelord :Storytelling; filmklippning; klippmetoder; gestaltningsformer; montage; kontinuitet; kollision.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka relationen mellan reklamfilmers berättande och klippning. Hur använder man sig av olika klippmetoder i svensk reklamfilm idag och hur förs berättelsen framåt. Metoden för uppsatsen är en jämförande filmanalys. Fokusen kommer att ligga på sekvenser från tre olika svenska reklamfilmer. LÄS MER

  4. 4. Dockor, hyenor och kärlek : En jämförande studie av de politiska valfilmerna inför valet 2010

    Kandidat-uppsats, Humanistiska fakulteten; Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK); Stockholms universitet

    Författare :Saga Rosén; [2011]
    Nyckelord :political communication; TV-commercial; advertising; rhetoric; visual communication; Politisk kommunikation; reklam; retorik; visuell kommunikation; tv-reklam;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att klarlägga hur de politiska partierna formulerar sitt budskap i tv-reklam inför valet till Sveriges riksdag 2010. Teoretiska perspektiv: I denna studie används teori om politisk kommunikation, reklam och marknadsföring. Metod: Tre olika metoder användes vid denna studie. LÄS MER