Sökning: "jag kan läsa och skriva"

Visar resultat 1 - 5 av 105 uppsatser innehållade orden jag kan läsa och skriva.

  1. 1. Att skapa musik, text och berättelse tillsammans med andra. Under vilka förutsättningar och med vilka metoder blommar min kreativitet som mest i ett försök på att skapa och fullfölja idéer tillsammans med andra?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Martin Stokke Mathiesen; [2023-04-04]
    Nyckelord :scenkonst; kreativitet; scenisk gestaltning; nyskriven musikal; skådespeleri; musikdramatik; musikalartist; Nils Petter Ankablom; Benny Andersson; Staffan Berg;

    Sammanfattning : I samarbete med mina klasskamrater och kollegor Otto Falk och Miranda Engholm, har jag under Hösten 2022 på Högskolan för scen och musik Göteborg gjort ett undersökande arbete där målet varit att skriva musik och dramatisk text för scenen och till slut visa upp det i form av en föreställning. Syftet med arbetet har varit att undersöka den kreativa processen kring själva skapandet av dramatiska låtar, och hur man kan skapa i process tillsammans med andra. LÄS MER

  2. 2. Jag vill läsa och skriva! : Förskolemiljöns förutsättningar för barns läs- och skrivglädje

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Stefan Reuterskiöld; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivglädje; material; miljö; posthumanism; turistguidning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att belysa miljöns agens i relation till läs- och skrivglädje i förskolan. Examensarbetet ämnar undersöka vilka förutsättningar som finns i förskolans miljö samt vilka material i förskolans miljöer som främjar barns läs- och skrivglädje utifrån ett posthumanistiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Jag är som blind när jag inte kan läsa och skriva...”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Al-Ghawaleb; [2023]
    Nyckelord :Alfabetisering; fenomenografi; grundläggande litteracitetsutveckling; illitterat; litteracitet; litterat; läs- och skrivförmåga; SFI; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med mitt examensarbete är att undersöka några elevers uppfattningar om sin språkutveckling. Studien har ett fokus på den enskilde individen och hur den uppfattar sin språkutveckling och sin förmåga att delta i samhället på olika sätt under tiden eleven läser SFI-studier på studieväg 1. LÄS MER

  4. 4. Stöttning av elever med läs- och skrivsvårigheter : en intervjustudie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katja Lindberg; [2023]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; dyslexi;

    Sammanfattning : Eftersom det är viktigt att alla elever ska lära sig läsa och skriva så växte mitt intresse över hur lärarna ser på sin roll och sitt arbete med att stötta elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien var att undersöka lärarens förutsättningar att stötta elever som har läs- och skrivsvårigheter, hur de tycker att samarbetet omkring dessa elever fungerar och om det finns några bra arbetsmetoder som är effektiva att använda i tidig läs- och skrivinlärningprocess. LÄS MER

  5. 5. ”I en drömvärld hade jag haft högläsning varje dag” : Lärares arbete med högläsning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nathalie Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; didaktiskt verktyg;

    Sammanfattning : Inledning Elever ska med rätt förutsättningar få en likvärdig undervisning. Undervisningen ska ge eleverna kunskap om att samtala, läsa och skriva för att få en tilltro i sin språkliga förmåga. Genom att läsa gemensamt tar vi tillvara på alla möjligheter att tillgodose alla elevers behov. LÄS MER