Sökning: "jag och vi kultur skillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden jag och vi kultur skillnader.

  1. 1. Hur Jesus blev Europé : En analys av hur Jesus har framställts i konstverk av William Holman Hunt och Warner Sallman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emily Crowe; [2024]
    Nyckelord :Jesus; William Holman Hunt; Warner Sallman; analys; bildanalys; religiös konst; ikoner; kristen konsttradition; religiösa visuella kulturer; religiöst seende; visual piety; typologi; symbolik;

    Sammanfattning : Trots att Jesus är en av världens mest kända personer finns det ingen som vet hur han egentligen såg ut. Det finns inga bevarade bilder eller ögonvittnesbeskrivningar av hans yttre som kan dateras till den tid då personer som hade sett Jesus med egna ögon kan ha levt. LÄS MER

  2. 2. Identification of restoration hotspots in landscape-scale green infrastructure planning based on model-predicted connectivity forest

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Xiaoming Wang; [2023]
    Nyckelord :boreal forest; conservation; restoration; connectivity; green infrastructure; GIS; Sweden; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Boreal forest landscapes have undergone severe anthropogenic fragmentation and their enormous values concerning, e.g., ecosystem service, biodiversity and culture are hazarded. LÄS MER

  3. 3. ”Leken är störst av allt, en rättighet för alla barn” – Vilken roll har jag? : En intervjustudie angående förskollärarens roll i leken och dess betydelse för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sanna Kvarnström; Cayanne Basmajian; [2023]
    Nyckelord :Förskollärarens roll; utveckling och lärande; sociokulturella teorin; faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på förskollärares beskrivning av sin egen roll i barnens lek samt vilken betydelse deras roll har för barns utveckling och lärande. Problemområdet för studien är att se vilken roll förskollärarna tar i leken samt hur de ser på lärandet som sker i leken. LÄS MER

  4. 4. ”Jag hatar inte kvinnor, bara feminister och slampor” : En kvalitativ studie av hur genus konstrueras på Flashback Forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lina Karlstens; Amanda Pedersen; [2022]
    Nyckelord :Incel; sex and gender; norms; power; hegemonic masculinity; Incel; kön och genus; normer; makt; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Incel är ett relativt nytt begrepp som står för ”involuntary celibacy” och syftar i denna studie till män som lever i ett ofrivilligt celibat. Denna grupp ses framför allt i de digitala miljöerna och är en del av manosfären. Vad som kännetecknar dessa män är att de besitter starka antifeministiska tankar. LÄS MER

  5. 5. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER