Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Normbrytande eller stereotypisk? : En analys av de kvinnliga karaktärerna i Bondfilmerna som normsättande för samtida skönhets- och kvinnoideal

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Amanda Sandelin; [2016]
    Nyckelord :Genus; James Bond; Kvinnoframställning; film; normer; skönhetsideal; Semiotik.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to investigate how the James Bond films portray the beauty ideals for women during a 40-year period by looking at each woman from four different categories. The study used three Bond films, which were: The Man with the Golden gun from 1974, Goldeneye from 1995 and lastly Skyfall from 2012. LÄS MER

  2. 2. James Bond - med licens att marknadsföra : en kvalitativ och kvantitativ semiotisk textanalys av produktplacering i James Bond

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Daniel Larsson; Viktor Jörgensen; [2015]
    Nyckelord :Film; James Bond; produktplacering; reklam; Social Sciences;

    Sammanfattning : James Bond har med sina 50 år på filmduken bidragit till en mängd subtila marknadsföringar där allt ifrån lyxiga champagner till mer alldagliga bilar visas upp. Produktplacering och filmindustrin har idag ett nära knutet samarbete där filmproducenter och företagare tillsammans skapar det slutgiltiga resultatet vi sedan ser på bio. LÄS MER

  3. 3. James Bond : Relationen mellan film och produktplaceringar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Elvira Björkman; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Behovet av produktplaceringssamarbeten ökar eftersom traditionell reklam minskar i effektivitet samtidigt som filmproduktioner kräver större budgetar. Bondfilmer har lockat publik i 50 år vilket gör det möjligt att studera relationen mellan filmernas karaktär och produktplaceringar ur ett historiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Filmer vår tids reklampelare?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Olsson Alvebro; Marlene Värnik; [2013]
    Nyckelord :kulturindustri; kommersialisering; produktplacering; marknadsföring; filmreklam; publik; film; James Bond; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Inom film och TV branschen har begreppet produktplacering existerat i flera årtionden och har fungerat som en effektiv marknadsföringsmetod för företag som velat göra reklam för sina produkter och tjänster. Syftet med produktplacering är att konsumenter ska uppfatta det kommersiella budskapet utan att vara medvetna om vad de utsätts för. LÄS MER