Sökning: "kön läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden kön läroböcker.

  1. 1. De abrahamitiska religionerna : En intersektionell analys av hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i läroböcker i religionskunskap för åk 4–6 (1994–2022)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Abdullah; Abu Sultan Mariam; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats innefattar en kvalitativ textanalys, som undersöker hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i sex läroböcker för årskurserna 4–6 mellan åren 1994–2022. Studiens teoretiska utgångspunkter intersektionalitet och andrafiering används genomgående i analysen av läroböckerna för att identifiera maktordningarna etnicitet och kön. LÄS MER

  2. 2. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  3. 3. Representation av män och kvinnor i läroböcker. En granskning av fem läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Vennersten; [2023-06-07]
    Nyckelord :läroböcker; samhällskunskap; gymnasienivå; kön; jämlikhet; stereotyper; mansdominerade yrken; kvinnodominerande yrken; normer;

    Sammanfattning : I denna uppsats har fem läroböcker för gymnasiet i samhällskunskap granskats med hjälp en kvalitativ innehållsanalys. Denna analys har bestått av två delar. Den första delen är att räkna hur många män kontra kvinnor som namnges i de olika läroböckernas texter. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för grundskolan 4–6 : Från teori till praxis: en granskning av intersektionell representation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nahom Beyene; Deniz Yaldir; [2023]
    Nyckelord :Kön; etnicitet; lärobok; intersektionalitet; kvalitativ bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur representationen av kön och etnicitet framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 4–6 samt hur denna representation har förändrats över tid. Metoden för studien omfattar en kvalitativ bildanalys av två samhällskunskaps läroböcker från samma förlag men två olika upplagor eftersom detta sätter studien i ett historiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. En normkritisk läsning av läroböcker i ämnet franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sarah Fridlund Klintéen; [2023]
    Nyckelord :diskursanalys; franska; genus; kön; läromedel; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Abstrakt   Skolan har, enligt Skolverket och läroplanen, ett uppdrag som går utöver undervisning och kunskapsförmedling. Våra elever ska även lära sig att känna igen och kritisera normer i samhället och motverka traditionella könsroller. En stor del av verksamheten i skolan utgår från läroböcker i olika ämnen. LÄS MER