Sökning: "könsroller på förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 189 uppsatser innehållade orden könsroller på förskolan.

  1. 21. Att vara eller inte vara - inom normen? : En kvalitativ litteraturanalys ur ett normkritiskt perspektiv med fokus på genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Lövros; Anja Stjerndahl; [2019]
    Nyckelord :normkritik; normkreativitet; förskola; litteraturanalys; könsroller; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att söka svar på hur bilderböcker skulle kunna utgöra pedagogisk resurs för arbete med normer kopplade till genus och kön i förskolan. För att ta reda på detta förutsatte att utvalda bilderböcker analyserades utifrån centrala litteraturteoretiska perspektiv för att identifiera normer. LÄS MER

  2. 22. Kan man välja att vara både flicka och pojke samtidigt? : En kvalitativ studie om könsroller ur barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Mikael Lind Crona; Stina Askling; [2019]
    Nyckelord :gender; Könsroller; normer; jämställdhet; samhälle; förskola; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett barns perspektiv få en förståelse för barns tankar kring begreppet könsroller, detta för att underlätta för genus- och jämställdhetsarbetet på förskolan. För att uppnå syftet har följande frågeställningar besvarats: Vilka tankar och upplevelser har barn om könsroller? Hur tänker och upplever barn situationer när någon bryter mot könsrollen? Hur resonerar barn kring sina egna normer angående könsföreställningar med utgångspunkt i olika bilder som belyser personer eller situationer som är en del av samhällets normer eller som bemöter samhället normkritiskt? Studien är kvalitativ och bygger på fokusgruppsintervjuer med barn i åldrarna 4–6 år. LÄS MER

  3. 23. "Jag vet faktiskt att det är en tjej" : Hur barn och en vuxen samtalar om genus utifrån barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Liza Mattsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola – genus – könsnorm – normkritik – critical literacy – boksamtal – socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Könsnormen styr hur vi beter oss i mötet med andra människor och kan förhindra jämställdheten. Dessutom fostras barn in i könsroller i tidiga åldrar och därför blir det viktigt att redan i förskolan uppmärksamma och arbeta med ämnet genus. LÄS MER

  4. 24. “Du är ju kille, du ska ha ärr”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Olsson; [2019]
    Nyckelord :Genus; Förskola; Traditionella könsroller; Kön;

    Sammanfattning : Detta är en jämförelsestudie mellan två olika förskolor (en kommunal och en kyrklig) i olika regi som behandlar hur förskollärare och förskolechefer resonerar/talar kring arbetet med genus i förskolan. Frågeställningarna som kommer besvaras i detta arbete lyder:•Hur resonerar/talar förskollärare och förskolechefer kring genus?•Hur jobbar förskolorna för att bryta de stereotypiska könsrollerna?•Vilken roll spelar förskolornas olika styrning för hur de arbetar med genus?Med hjälp genusteorier, miljön som den tredje pedagogen och teorier om att bli sig själv har jag analyserat min empiri. LÄS MER

  5. 25. Förskollärarnas uppfattning om jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Gunnarsson; Doris Hernandez Campos; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Förväntningar; Jämställdhet; Könsroller; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarnas uppfattning om jämställdhet i förskolan. Detta undersöktes genom individuella intervjuer med sju förskollärare på tre olika förskolor i Gävleborgs län och i Stockholms län. LÄS MER