Sökning: "könsroller skola"

Visar resultat 16 - 20 av 53 uppsatser innehållade orden könsroller skola.

  1. 16. Dans som normbrytare? : Om pojkars och flickors erfarenheter och uppfattningar av dans i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niklas Sköldhammar; Louise Wickström; [2014]
    Nyckelord :dans; normkritik; dans i skolan; stereotypa könroller;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka åtta gymnasieelevers erfarenheter och uppfattningar om dans ur ett normkritiskt perspektiv. Vad karakteriserar pojkars och flickors erfarenheter och uppfattningar om dans i skolan? Medvetandegör och motverkar dansundervisningen stereotypa föreställningar om vad som anses vara manligt och kvinnligt enligt elevers uppfattning? Metod Studien bygger på en kvalitativ intervjuundersökning från åtta elever som kommer från olika delar i Sverige: Stockholms län, Östergötlands län & Skånes län. LÄS MER

  2. 17. Genus i skolan : En videobaserad interaktionsstudie av hur genus skapas, upprätthålls och ifrågasätts på en grundskola i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Anerfält; [2014]
    Nyckelord :Genus; socialt konstruerade könsroller; klassrumsinteraktion; interaktionella praktiker.;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats har genom en observationsstudie av 28 elever i en grundskoleklass i årskurs 7 i en svensk skola undersökt interaktionella praktiker mellan elever, detta ur ett genusperspektiv. Studien har fokuserat på de interaktionella praktiker som bidrar till genuskonstruktion och genusifrågasättande, samt skapandet av feminina och maskulina genuspositioner i vardaglig interaktion på en skola. LÄS MER

  3. 18. SKOLAN SOM HETERONORMATIVT SAMMANHANG : En kvalitativ intervjustudie med sex unga vuxna som definierar sig själva som hbtq.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Katarina Larpe; [2013]
    Nyckelord :ungdomar; skola; hbtq; icke-heterosexuell; heteronormativitet; fara illa ; hbtq-kunskap; mångfaldsperspektiv; normkritiskt perspektiv; berättelser; narrativ metod;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Den här uppsatsens intresserar sig för hur ungdomar som definierar sig själv som homo- eller bisexuell, transperson eller queer (hbtq) har det i skolan. Därför har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex unga vuxna som är mellan sexton och tjugoett år och tillsammans med deltagarna skapat berättelser om hur de har upplevt sin skoltid. LÄS MER

  4. 19. Blyga pojkar och starka flickor : En studie om genus och jämställdhet i den kenyanska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Börjesson; [2013]
    Nyckelord :Primary School earlier ages; Kenya; equality; gender and teachers; Grundskolans tidigare åldrar; Kenya; jämställdhet; genus och lärare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how two Kenyan school's approaches gender roles, by what the curriculum says and by how the teachers way of teaching are effecting the creation of gender roles. The aim is further to find out what the Kenyan school settings are, according to gender and equality, and how these are implemented in practice. LÄS MER

  5. 20. Faktorer som påverkar jämställdheten inom sjuksköterskans profession : rulltrappan eller glastaket

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Maria Frick; [2013]
    Nyckelord :Sjuksköterska; kön; stereotyper; karriär; relationer; fördelar; könsroller;

    Sammanfattning : Jämställdheten i Sverige anses framstående men ändå har vi en av de mest könssegregerade arbetsmarknaderna i Europa. Sjuksköterskeprofessionen är kvinnodominerad. Att kvinnliga sjuksköterskor är i majoritet innebär dock inte att det är flest kvinnor i de högsta ledande befattningarna. LÄS MER