Sökning: "könsskillnader i arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 196 uppsatser innehållade orden könsskillnader i arbete.

  1. 1. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  2. 2. Hur förändras hörseln efter 80 års ålder? En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Adut Aguer; Anna Hjorton; [2023-12-18]
    Nyckelord :Audiologi; Åldersrelaterad hörselnedsättning; Tonaudiometri; Progression; Progressionstakt; 80 år och äldre; Könsskillnader; Audiology; Age related hearing loss; Pure-tone-audiometry; Progression; Rate of progression; 80 and over; Oldest old; Sex differences;

    Sammanfattning : Introduktion: Åldersrelaterad hörselnedsättning påverkar en stor andel av befolkningen globalt. Eftersom befolkningen ökar och vi lever allt längre kommer det finnas fler människor över 80 år med åldersrelaterad hörselnedsättning i framtiden. LÄS MER

  3. 3. Högstadielärares osynliga arbete : och dess påverkan på arbetsmiljön ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Amalia Näsman; Moa Björnehall; [2023]
    Nyckelord :gendered organizations; gender perspective; high school teachers; invisible work; work environment; arbetsmiljö; genusperspektiv; högstadielärare; könade organisationer; osynligt arbete;

    Sammanfattning : Denna uppsats presenterar en kvalitativ studie av fenomenet osynligt arbete bland svenska högstadielärare. Genom att genomföra 13 semistrukturerade intervjuer med manliga och kvinnliga högstadielärare är syftet att undersöka hur fenomenet osynligt arbete ser ut inom svensk högstadieskola. LÄS MER

  4. 4. Motivation inom revisionsyrket : Hur påverkar motivation upplevd revisionskvalitet och kvarhållningsgrad?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa Sandström; Anton Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :revisor; revision; revisionskvalitet; motivation; SDT; Herzberg;

    Sammanfattning : Revisionsbranschen står inför stora utmaningar under en kommande period. Deras arbete fyller en essentiell roll i samhället genom att hålla företagen ärliga. Men när många väljer att lämna yrket till följd av överarbetning, stress, dålig balans mellan privat och arbetslivet med mera kan det få negativa följder på revisionskvalitén. LÄS MER

  5. 5. ”Vi behöver bli bättre på det” : En kvalitativ intervjustudie om lärares beskrivningar av undervisning inom ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Zetterström; Lina Lund; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi; Identitet; Normer; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken normmedvetenhet lärare i fritidshem har, vilka möjligheter som finns till att genomföra en normmedveten undervisning i fritidshemmet samt hur lärare framställer att de arbetar med ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer i fritidshemsundervisningen Genom en kvalitativ metod har semistrukturerade intervjuer utförts med fritidslärare. Intervjuerna spelades in och materialet transkriberades i sin helhet. LÄS MER