Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Att attrahera rätt person - En kvalitativ studie om employer branding i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Johanna Johansson; Emma Wallin; [2015-11-17]
    Nyckelord :employer branding; rekrytering; attraktion; rykte; psykologiskt kontrakt;

    Sammanfattning : Dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad ställer andra krav än tidigare där företag vill rekrytera rätt person för organisationen, inte bara rätt kompetens för tjänsten. Detta skapar nya utmaningar för arbetsgivare i att urskilja sig från mängden och attrahera de bästa talangerna. LÄS MER

  2. 7. Public service och kommersiella kanaler – en jämförelse av rekryteringsprocesser inom television- och radiobranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Caroline Andersson; [2015]
    Nyckelord :Recruitment; Public Service; Commercial channels; Social media; Diversity;

    Sammanfattning : Studien tar upp likheter och skillnader mellan television- och radioföretag inom public serviceoch kommersiella kanaler, av rekryteringsprocessen för en ledare till produktionen. Detta innebär att Sveriges Television (public service) jämförs mot MTG (kommersiell kanal) ochSveriges Radio (public service) mot Radio Active (kommersiell kanal). LÄS MER

  3. 8. Internet som verktyg vid rekrytering av ny personal : en studie om hur våra "digitala identiteter" påverkar våra möjligheter att få jobb

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Linnea Wermeling; [2013]
    Nyckelord :Sociala medier; Identitet; Rekrytering; Rekrytering via internet; Facebook; Antsällning; Personal; Digital identitet; Digitalt jag; Image; Varumärke;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt en undersökning som Stockholms handelskammare genomfört tillsammans med Infotorg så blir internet och de sociala medierna en allt viktigare källa till information för arbetsgivare. I studien visar det sig av 40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidater via Facebook. LÄS MER

  4. 9. Med ökad sannolikhet att pricka rätt : En kvalitativ studie av bedömningsmetoder i rekryteringsprocesser

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Sandra Andersson; Malin Hjärtmyr; Sofia Wetterborg; [2012]
    Nyckelord :Rekrytering; bedömningsmetod; rekryteringsprocess; urvalsprocess.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till en fördjupad kunskap om vad bedömningsmetoderna CV, intervju, tester, referenser och sociala medier, ger rekryterare i deras val av kandidater. Studien ämnar betrakta vad som kan påvisas ur respektive bedömningsmetod, varför rekryterare valt att använda sig av just dessa metoder samt hur de förhåller sig till den information som framkommer för att kunna fatta ett rekryteringsbeslut. LÄS MER