Sökning: "kemi analys"

Visar resultat 1 - 5 av 307 uppsatser innehållade orden kemi analys.

  1. 1. Hållbarhet av follikelstimulerande hormon, luteiniserande hormon, progesteron och sexualhormonbindande globulin samt jämförelse av serum och plasma på kemiinstrumentet Siemens ADVIA Centaur XPT.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Katarina Ristić; [2023]
    Nyckelord :Chemiluminescent Assay; Clinical chemistry; Plasma; Serum; Stability; Hållbarhet; Kemiluminescensanalys; Klinisk kemi; Plasma; Serum;

    Sammanfattning : Syftet med projektet var att utvärdera hållbarheten av analyterna follikelstimulerande hormon (FSH), luteiniserande hormon (LH), progesteron (PRGE) och sexualhormonbindande globulin (SHBG) i primärrör förvarade i kyl, i serum såväl som plasma, på ADVIA Centaur XPT (Siemens Healthineers). Samtliga analyter analyserades i serum respektive plasma vid tidpunkterna 0, 24, 48, 72, 96 samt 168 h efter insamling. LÄS MER

  2. 2. Verifiering av reagens för analys av järn i plasma på Abbott® Alinity™ ci-series

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Julia Klevmark; [2023]
    Nyckelord :Method verification; Abbott® Alinity™ ci-series; Iron; Metodverifiering; Abbott® Alinity™ ci-series; Järn;

    Sammanfattning : Järn är ett livsviktigt spårämne som vid både brist och överskott kan leda till sjukdom. Järnmetabolismen är komplex och det finns flera biomarkörer som används för att utvärdera järnstatus, till exempel transferrinbundet järn. På grund av detta är det avgörande att den analytiska säkerheten för järnanalys bibehålls. LÄS MER

  3. 3. Multimodala representationer av fotosyntes och cellandning i NO-läromedel : En kvalitativ läromedelsanalys av biologi- och kemiläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Nygren; [2023]
    Nyckelord :Fotosyntes; cellandning; representationer; läromedel; biologi; kemi;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i semiotik och multimodalitet syftar denna studie till att bidra med ökad kunskap om hur fotosyntes och cellandning presenteras och uttrycks i biologi- och kemiläromedel. Urvalet bestod av två förlagsproducerade läromedel med olika upplägg där ett begränsat antal sidor analyserades baserat på dess innehåll av multimodala representationer. LÄS MER

  4. 4. "Det är lika mycket, för vi har inte tagit bort eller lagt tillnågot!" : Exemplifiering av hur organiserande syften kan användas som stöd för att skapa meningsfull kemiundervisning om materians bevarande i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Lans; Emma Paulsson; [2023]
    Nyckelord :didactic modelling; organizing purpose; primary school; chemistry; mass preservation; didaktisk modellering; organiserande syfte; lågstadiet; kemi; materians bevarande;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to exemplify how the didactic model organizing purposes can be used in planning, implementation, and evaluation in order to create a meaningful teaching for students in primary school about the principle of conservation of matter. The study is a didactic design where we made an exemplification inspired by action research as a research approach. LÄS MER

  5. 5. Education for Sustainable Chemistry : An Analysis of Sustainability in Chemistry and Chemical Engineering Courses on the Bachelor Level at KTH

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Pontus Enlund; [2023]
    Nyckelord :CDIO; Education for sustainable development; Engineering chemistry; Interview; Key competencies for sustainable development; Sustainable development; Thematic analysis.; CDIO; Hållbar utveckling; intervju; nyckelkompetenser för hållbar utveckling; Teknisk kemi; tematisk analys; utbildning för hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : A programme analysis of the compulsory courses at the bachelor level of the KTH Royal Institute of Technology study programme Engineering Chemistry was conducted in order to evaluate how sustainable development is integrated and progressed as well as the attitudes toward sustainable development from the faculty. The analysis built on governing documents as well as interviews with examiners and students. LÄS MER