Sökning: "klassrum design"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden klassrum design.

  1. 21. Moraliskt disengagemang och mobbning i högstadiet: En 1-årig longitudinell studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Sandra Englund; [2021]
    Nyckelord :Moraliskt disengagemang; mobbning; mobbningsbeteenden; högstadie; longitudinell;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte var att undersöka effektriktningen på relationen mellan moraliskt disengagemang och mobbningsbeteenden hos elever i högstadiet. Ett andra syfte var att undersöka hur relationen såg ut ifall analyser gjordes med killar och tjejer separat. LÄS MER

  2. 22. Arbetsterapeutiska insatser i skolan för barn med ADHD. En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Amanda Heurlin; Johanna Malmborg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Barn med ADHD; Skola; Aktivitet; Delaktighet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och en av de vanligaste beteendesvårigheterna hos barn i skolåldern, ca 3-7% är diagnostiserade. ADHD karaktäriseras av brister i sociala förmågor, nedsatt arbetsminne och hyperaktivitet som kan ha en negativ påverkan på skolgången. LÄS MER

  3. 23. Bildsal eller klassrum, det är frågan! : En observationsstudie om fysisk lärmiljö i grundskolans bildundervisning utifrån ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anahid Shams; [2021]
    Nyckelord :Bildsal; fysisk lärmiljö; bildundervisning; designteori; grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att studera den fysiska lärmiljön i grundskolansbildundervisning, genom att undersöka lärmiljöns design och tillgänglig utrustning,för att förstå hur dessa aspekter kan möjliggöra eller hindra eleversbildframställning. Syftet har också varit att fördjupa kunskapen om lärmiljöns roll ielevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 24. Bordsrollspelets pedagogik : En kvalitativ undersökning av bordsrollspels användbarhet inom litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kristoffer Hermansson; David Schück; [2020]
    Nyckelord :Upplevelsebaserat lärande; bordsrollspel; spelifiering; spelbaserat lärande; syntagmatiska tomrum; litterära föreställningsvärldar; elevaktivt lärande; multikognitiva och interaktiva inlärningsprocesser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka det teoretiska ramverket för upplevelsebaserat lärande. I detta inräknas även elevaktiva arbetssätt med litteratur. Inom ramarna för aktionsforskning har en design för att arbeta med den upplevelsebaserade aktiviteten bordsrollspel konstruerats, utvärderats och utvecklats. LÄS MER

  5. 25. ”Have och has – hur är det nu man gör?” : En studie av tre instruktionsfilmer i metoden flippat klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Laura Salonurmi; [2020]
    Nyckelord :flippat klassrum; läromedel; filmanalys; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Användning av metoden flippat klassrum har ökat i skolvärlden. Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på hur tre olika undervisningsfilmer som nyttjas i samband med metoden flippat klassrum och som används inom engelskundervisningen vid det grammatiska momentet användning av have och hassvarar mot flippat klassrum som didaktisk metod. LÄS MER