Sökning: "elevaktivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden elevaktivt lärande.

  1. 1. Bordsrollspelets pedagogik : En kvalitativ undersökning av bordsrollspels användbarhet inom litteraturundervisning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kristoffer Hermansson; David Schück; [2020]
    Nyckelord :Upplevelsebaserat lärande; bordsrollspel; spelifiering; spelbaserat lärande; syntagmatiska tomrum; litterära föreställningsvärldar; elevaktivt lärande; multikognitiva och interaktiva inlärningsprocesser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka det teoretiska ramverket för upplevelsebaserat lärande. I detta inräknas även elevaktiva arbetssätt med litteratur. Inom ramarna för aktionsforskning har en design för att arbeta med den upplevelsebaserade aktiviteten bordsrollspel konstruerats, utvärderats och utvecklats. LÄS MER

  2. 2. En låda teknik : möjligheter och begränsningar med ett färdigt läromedel för elevernas lärande i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Vikström; [2019]
    Nyckelord :didaktik; lärande; läromedel; skellefte-teknik; socialt samspel; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att belysa möjligheter och begränsningar för det färdiga läromedlet Skellefte-Teknik när det används i undervisningen för elevernas lärande i teknik. De frågor som ställts inför genomförandet av undersökningen har fokuserat på vilka didaktiska faktorer som är betydelsefulla för lärare att beakta i undervisning med ett färdigt läromedel som Skellefte-teknik, för att lärande i teknik ska ske, samt vilka förutsättningar läromedlet i sig har för detta lärande. LÄS MER

  3. 3. Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzanne Vennberger; Jenny Ekberg; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Elevaktivitet; Extra anpassningar; Särskilt stöd; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGEkberg, Jenny och Vennberger, Suzanne (2019). Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Kollegialt lärande - framgångsfaktor för skolutveckling? : En observationsstudie av Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Madelene Karlsson; Johanna Jibert; [2018]
    Nyckelord :kollegialt lärande; Läslyftet; gymnasieskola; svenskämnet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna studie har vi observerat det kollegiala lärandet i två lärarlag som deltagit i fortbildningsinsatsen Läslyftet. Vid tillfället för våra observationer arbetade de båda lärarlagen med delen Ta ställning - elevaktivt, textnära och utforskande arbetssätt i modulen Analysera och kritiskt granska. LÄS MER

  5. 5. Perspektiv på ett undersökande arbetssätt : En intervjustudie med fokus på grundlärares uppfattningar om och syften med NO-undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Arvidsson; Mimmi Sjögren; [2018]
    Nyckelord :inquiry; teaching; lärare; syfte; undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Följande studie har genomförts som en kvalitativ intervjustudie med åtta lärare i de yngre åldrarna (förskoleklass till och med årskurs 3). En kunskapslucka gällande vilka syften lärare i de yngre åldrarna har med sin undervisning då ett undersökande arbetssätt används som metod har identifierats genom genomförande av en systematisk litteraturstudie. LÄS MER