Sökning: "kommunikation och interaktion vuxna barn"

Visar resultat 16 - 20 av 31 uppsatser innehållade orden kommunikation och interaktion vuxna barn.

  1. 16. "Haft det bra idag?" En studie om kommunikation och interaktion mellan föräldrar, pedagoger och barn under de dagliga mötena på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Larsson; [2018]
    Nyckelord :children; preschool; parental contact; parents; interaction; communication; teachers;

    Sammanfattning : SammandragDet dagliga samtalet, detta svåra men viktiga möte som sker i vardagen, är utgångspunkt för denna studie. Syftet är att synliggöra kommunikation och interaktion under de dagliga mötena i hallen mellan föräldrar, pedagoger och barn på förskolan. LÄS MER

  2. 17. TAKK : EN KVALITATIV STUDIE OM HUR PEDAGOGER ARBETAR MED TECKEN.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabela Cunha Gatica; Jennifer Fagerstig Halemba; [2017]
    Nyckelord :Förskola; TAKK; Tecken som stöd; Tecken som AKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Inledning:Kommunikation kan ske på flera olika sätt. Barn utvecklar en förståelse i sin omgivning och genom att språket utvecklas i interaktion med andra barn och vuxna. Förskolans verksamheter strävar efter att anpassa verksamheten där alla barns behov samt förutsättningar blir tillgodosedda. LÄS MER

  3. 18. Skolans hälsofrämjande arbete för barns psykiska hälsa : Elevhälsoteamets perspektiv

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för samhällsmedicin

    Författare :Åse Ibañez Demker; [2017]
    Nyckelord :School health promotion; Children´s mental health; pupil health; health and learning; Hälsofrämjande i skolan; barns psykiska hälsa; elevhälsa; hälsa och lärande;

    Sammanfattning : Introduktion: Barns psykiska hälsa och lärande har reciprokt samband. Skolan tillhör samhällets främsta hälsofrämjande arena. Studier av hälsofrämjande insatser i skolan visar skiftande utfall och att hela skolmiljön behöver inkluderas. I Sverige står elevhälsans hälsofrämjande arbete i centrum för förbättringsåtgärder. LÄS MER

  4. 19. Nyanlända barn i förskolans värld. En studie om hur barn och pedagoger i förskolan kommunicerar med varandra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zina Taki; Muamera Cizmo; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Kommunikation; Språkutveckling; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att belysa nyanlända barns kommunikation med varandra och pedagogernas arbete och metoder i en mångkulturell förskola i Malmö. Studien genomfördes på en mångkulturell förskola där observationer är gjorda på fyra nyanlända barn i en barngrupp under några tillfällen och intervjuer med pedagoger samt specialpedagogen, som vi sedan analyserat utifrån våra frågeställningar. LÄS MER

  5. 20. Ny kultur och nytt språk, vadå? Vi kommunicerar ändå!! : En studie om nyanlända barns kommunikation i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Maysaa Cherri; Johanna Lindborg; [2016]
    Nyckelord :nyanlända barn; kommunikation; kulturella verktyg; kommunikativa uttryckssätt; deltagande; språk;

    Sammanfattning : I det här arbetet kommer vi att behandla nyanlända barns kommunikation i samspel med andra individer. Vi vill undersöka detta dels eftersom området är intressant och relevant för oss i vår roll som blivande förskollärare, dels är det en aktuell fråga ur en samhällsaspekt på grund av nyanlända familjers migration till Sverige i stor utsträckning idag. LÄS MER