Sökning: "kommunikation och interaktion vuxna barn"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden kommunikation och interaktion vuxna barn.

  1. 21. Förskollärares tankar om sin egen medverkan och miljöns inverkan på barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Wickström; [2015]
    Nyckelord :Förskollärare; Lek; proximal utvecklingszon; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fyra förskollärares tankar om sin egen medverkan och miljöns inverkan på barns lek utifrån ett sociokulturellt perspektiv. För att uppnå studiens syfte och besvara frågeställningarna har jag baserat studien på fyra intervjuer med verksamma förskollärare. De har alla olika lång yrkeserfarenhet. LÄS MER

  2. 22. Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlotte Carlsson; [2014-10-14]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; kommunikation och lärande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka lärandemiljöer skapar utvecklingsmöjligheter för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola? 2) Vilka möjligheter och hinder finns i verksamheten när det gäller barn i behov av särskilt stöd som har en annan etnisk bakgrund än svensk? 3) Hur resonerar pedagogerna kring arbetet att möta barnens behov med fokus på arbetssätt, metoder, strategier och förhållningsätt? Teori: Då denna studie avser att studera pedagogernas samspel, bemötande och interaktion med barnen genom kommunikation och språk är det genom det sociokulturella perspektivet som det insamlade materialet har tolkats och förståtts. LÄS MER

  3. 23. Interaktion mellan små barn med Cerebral Pares och deras vardagliga samtalspartners på förskolan

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Lina Brolin; Lina Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Interaction; Communication; Cerebral Palsy CP ; Conversation Analysis CA ; Communicative resources; logopedi; Cerebral pares; kommunikation; interaktion; AKK; Conversation Analysis;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur små barn med Cerebral Pares (CP) deltar, kommunicerar och interagerar med sina vardagliga samtalspartners på förskolan. I studien deltog två små pojkar (2;4 och 4;3 år) med grav CP (GMFCS 5) med lite/inget talat språk. LÄS MER

  4. 24. Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tillåter. En studie om förskollärarkompetens och barns lärande.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Perlefelt Östlund; [2013-02-04]
    Nyckelord :kompetens; lärande; förskola; förskollärare; sociokulturell; intervjuer; stimulated recall; ECERS;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollärare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn får lära sig i förskolan. Teori Den teoretiska ramen för detta arbete utgörs av sociokulturell teori där barns möjligheter till lärande ses i förhållande till interaktion och kommunikation i den kulturella och sociala kontext en förskola utgörs av. LÄS MER

  5. 25. Samspel och samlärande på förskolans småbarnsavdelning : En observationsstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Mia Larsson; [2013]
    Nyckelord :communication; co-operative learning; friendship; interaction; play; preschool; socio-cultural perspective; toddlers; förskola; kommunikation; lek; samlärande; samspel; småbarn; sociokulturellt perspektiv; vänskap;

    Sammanfattning : Examensarbetets fokus är hur små barn mellan ett till tre år interagerar och samlär tillsammans i svensk förskola. Det övergripande syftet var att undersöka hur de yngsta förskolebarnens samspel, samlärande, kommunikation samt kamratrelationer gestaltas i lek och vardagliga situationer på förskolan. LÄS MER