Sökning: "kompetensutveckling funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden kompetensutveckling funktionsnedsättning.

  1. 1. Strokerelaterad motorisk funktionsnedsättning i det tidiga skedet : En kartläggning av arbetsterapeutiska interventioner i Sverige

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hajar Esmaili; Alma Hultman; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Stroke; Motorisk rehabilitering; Intervention;

    Sammanfattning : Bakgrund: Stroke är en cerebrovaskulär sjukdom som leder till nedsatta motoriska och kognitiva funktioner, och i värsta fall död. Tidiga rehabiliterande interventioner kan lindra funktionsnedsättningars allvarlighetsgrad och i bästa fall återställa dem helt. LÄS MER

  2. 2. Yrkesroller i den anpassade grundskolan : En enkätstudie om arbetsuppgifter, samarbete och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Österman Ellinore; Strandell Eva; [2023]
    Nyckelord :Elevassistenter; yrkesroller; utbildning; arbetsbeskrivningar; kompetens.;

    Sammanfattning : Fram till 1990-talet var utbildning för elever med intellektuell funktionsnedsättning mest fokuserad på vård och omsorg. Under senare år har elevernas kunskapsutveckling blivit allt tydligare i läroplanerna, det innebär att yrkesrollerna behöver uppdateras. LÄS MER

  3. 3. Inkluderad med IF? : Vårdnadshavares upplevelse av sina barns förskoletid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Hage; Yvonne Huth; [2023]
    Nyckelord :Förskola; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning; vårdnadshavarperspektiv;

    Sammanfattning : Sverige uppmärksammas internationellt som ett föregångsland gällande förskola och inkludering då alla barn i Sverige har rätt till likvärdig utbildning i en ordinarie förskola. Förskolan är första steget i det svenska skolsystemet och då människans hjärna är som mest plastisk i förskoleåldern är en kvalitativ förskoleverksamhet av stor vikt för barnets utveckling. LÄS MER

  4. 4. Kompetens hos personal på LSS- boenden : En kvalitativ studie om enhetschefers erfarenhet av personalens kompetens och arbetssätt gällande komplexa behov

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :sofia königsson; Linnea Stenlund; [2023]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning kompetens LSS komplexa behov;

    Sammanfattning : Under tidigt 1900-tal levde personer med funktionsnedsättning i exkludering. Samhället var präglat av institutionstänkande och dessa människor hade inte samma rättigheter som de resterande i samhället (Barow, 2012). LÄS MER

  5. 5. "Man vill, men man kan inte" : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att arbeta med föräldrar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i barnavården.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Josefin Johannesson; Ida Morales; [2023]
    Nyckelord :neurodivergency; social childcare services; approach; knowledge; organization; NPF; sociala barnavården; förhållningssätt; kunskap; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur socialsekreterare upplever sina organisatoriska och kunskapsmässiga förutsättningar för bemötande och samarbete med föräldrar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sex socialsekreterare inom socialtjänstens barnavård i en mellanstor svensk kommun. LÄS MER