Sökning: "kompetensutveckling nyanlända elever"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kompetensutveckling nyanlända elever.

  1. 1. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av sina kompetenser och kompetensutveckling : En studie om vägledning med nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mia Eren; Sonja Ragab; [2023]
    Nyckelord :studie- och yrkesvägledare; kompetens; kompetensutveckling nyanlända elever; språkintroduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning är av stor betydelse för nyanlända individer som kommer till Sverige, där de står inför unika utmaningar och behov. Att vägleda nyanlända elever innebär att navigera genom en komplex process som kräver inkludering och kunskap om de lagar och regler som styr deras möjligheter att intergreras i utbildning och arbetsliv. LÄS MER

  2. 2. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på språkintroduktion : En kvalitativ studie om ämneslärares beskrivningar av och reflektioner kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Introduktionsprogrammet språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Angela Gabrielsson; [2021]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; nyanlända; språkintroduktion; ämneslärare; kompetensutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : För att främja elevers språk- och kunskapsutveckling i allmänhet, och nyanlända elevers i synnerhet, behöver all undervisning i skolan präglas av språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter. Med andra ord ska inte bara lärare i svenska som andraspråk, utan även ämneslärare, bedriva en undervisning där elevernas språk och kunskaper utvecklas parallellt. LÄS MER

  3. 3. Språkinriktad undervisning : Kan skolan kompensera för elevers olika språkkunskaper?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mirlinda Ismaili; [2021]
    Nyckelord :Kompensatoriska uppdraget; andraspråkselever; nyanlända elever; sociokulturell teori; språkinriktad undervisning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt land med människor från olika kulturer, religioner, etnicite- ter och språk. På senare år har migrationen ökat i Sverige och detta har lett till att det nu finns fler elever i skolan som har svaga kunskaper i det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. ”Han kommer att blomma, det är jag helt övertygad om!” : En fallstudie om maktaspekter, hinder och möjligheter när nyanlända elever tas emot och undervisas i en gymnasiesärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Wetterstrand; [2019]
    Nyckelord :Elevassistent; etnicitet; funktionalitet; intellektuell funktionsnedsättning; intersektionalitet; normat; nyanlända; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studier av svenska nyanlända gymnasieelever med utvecklingsstörning har rönt i stort sett obefintlig vetenskaplig uppmärksamhet. I syfte att synliggöra elevkategorin och hinder, möjligheter och maktaspekter när dessa elever tas emot och undervisas genomfördes en fallstudie. LÄS MER

  5. 5. Engelskundervisning för nyanlända elever i de ordinarie klassrummen årskurs (4–6)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Alhourani; [2019]
    Nyckelord :ordinarieengelskundervisning; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : De senaste åren har den svenska skolan fått i uppdrag angående antagning av de nyanlända elever som har kommit till Sverige på grund av olika orsaker. Dessa elever har olika förutsättningar, tidigare kunskaper och olika behov i undervisningen. Eleverna betraktas inte längre som nyanlända elever efter 4 års skolgång i Sverige. LÄS MER