Sökning: "konsekvenser av broar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konsekvenser av broar.

  1. 1. Tidvatten är pengar : En studie om hur Karlstad stad hanterade översvämningen 1916

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Filip Bertilsson; [2024]
    Nyckelord :Översvämning; Karlstad; Klarälven; Drätselkammare;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att granska Klarälvens översvämning våren 1916 och dess ekonomiskakonsekvenser, med fokus på Karlstads stad. Forskningen kommer att inriktas på att svara på följandefrågeställningar:Varför var översvämningen våren 1916 så allvarlig?På vilket sätt påverkades befolkningen av översvämningen våren 1916?Hur agerade drätselkammaren och stadsfullmäktige under översvämningen våren 1916?Genom att studera handlingar från både Karlstads drätselkammare och stadsfullmäktige mellan åren1916–1918 gick det att utläsa hur allvarlig situationen egentligen var samt vilka åtgärder som gjordes avämbetsmännen för att lösa situationen och ta hand om sina medborgare. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar : Specialpedagogers och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Kalle Olsén; Anna Högberg; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskola; Informationsutbyte; Övergång; Överlämning; Överlämningsrutiner;

    Sammanfattning : Högberg, A. & Olsén, K. (2023) Att bygga broar – Specialpedagoger och lärares erfarenheter och uppfattningar om övergångar och överlämningar från grundskolan till gymnasieskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen Skolutveckling och ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  3. 3. Barriärer och broar för lärande : En kritisk studie om civila brottsutredares möjligheter till lärande och karriär inom Polisen

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cassandra Poikela; [2021]
    Nyckelord :arbetsplatslärande; civilianisering; jämställdhet; lärandeidentitet;

    Sammanfattning : Studien har genererat en redogörelse för de kontextuella förhållanden som har inverkan på civila brottsutredares möjligheter till lärande och karriär inom Polisen. Genom djupintervjuer med elva civila brottsutredare insamlades utsagor kring individernas förutsättningar till arbetsplatslärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. Att bygga broar - Dialog och samverkan i styrkedjan för elevens bästa. : En kvalitativ studie om hur arbetet med att skapa förutsättningar för inkluderande lärmiljö fungerar i två kommuner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Andersson; Theodolinda Långh; [2018]
    Nyckelord :Dialog; inkludering; inkluderande lärmiljö; ramfaktorteori; samverkan; styrkedjan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur arbetet med att skapa förutsättningar för inkluderande lärmiljöer fungerar i två kommuner. Fokus ligger på dialog och samverkan som sker mellan aktörerna på de olika nivåerna i styrkedjan: bildningsnämnder, bildningsförvaltningar, rektorer och specialpedagoger. LÄS MER

  5. 5. Speciallärarens yrkesroll mot examensordningen - En fenomenografisk studie av fyra speciallärares uppfattningar av sin yrkesroll inom matematikutveckling

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirna Elmasri; [2018]
    Nyckelord :Speciallärarutbildning; Speciallärare mot matematikutveckling; Relationellt perspektiv; Speciallärarrollen;

    Sammanfattning : Studiens avsikt är att bidra med kunskap om hur speciallärares yrkesroll mot matematikutveckling konkret kan gestaltas och hur speciallärarna uppfattar deras yrkesroll relaterar till utbildningens mål. Med hopp om att studien ska leda till kunskap kring hur man bygger broar mellan teori och verklighet när uppdraget relateras till utbildningens mål och teoretisk perspektiv. LÄS MER