Sökning: "Speciallärarutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Speciallärarutbildning.

  1. 1. Att undervisa i musik på gymnasiesärskola : en kvalitativ studie om hur musiklärare på gymnasiesärskolor talar om sin planering av musikundervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Nathalie Hansen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Som musiklärarstudent har jag, inom lärarutbildningen, upplevt en brist på undervisning kring metoder och läromedel för elever med behov av stöd samt elever med funktionsvariationer. Utöver detta önskar jag arbeta inom särskola efter avklarad utbildning. LÄS MER

  2. 2. Speciallärare i teori och praktik : En intervjustudie om speciallärares syn på sitt arbete och utbildningsbakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Virginia Mari; [2019]
    Nyckelord :speciallärare; speciallärarutbildning; professionsteori; intervju; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra till kunskap om specialläraruppdraget och speciallärares arbetsuppgifter. Intentionen var vidare att undersöka uppfattningar hos speciallärare med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling om hur arbetet överensstämmer med deras utbildning och ämnesdidaktiska specialisering. LÄS MER

  3. 3. Speciallärarens yrkesroll mot examensordningen - En fenomenografisk studie av fyra speciallärares uppfattningar av sin yrkesroll inom matematikutveckling

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirna Elmasri; [2018]
    Nyckelord :Speciallärarutbildning; Speciallärare mot matematikutveckling; Relationellt perspektiv; Speciallärarrollen;

    Sammanfattning : Studiens avsikt är att bidra med kunskap om hur speciallärares yrkesroll mot matematikutveckling konkret kan gestaltas och hur speciallärarna uppfattar deras yrkesroll relaterar till utbildningens mål. Med hopp om att studien ska leda till kunskap kring hur man bygger broar mellan teori och verklighet när uppdraget relateras till utbildningens mål och teoretisk perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Undervisningen i förskoleklass och i årskurs 1 ska vara så bra att eleverna vaccineras mot lässvårigheter : En fördjupad förståelse av finska och svenska speciallärares arbete för att främja läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Arbstig Holm; Ulrika Hedman Norén; [2017]
    Nyckelord :fenomenografi; Finland; läsinlärning; tidiga insatser; speciallärarrollen; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen av finska och svenska speciallärares arbete för att främja läsinlärningen. Nutidens samhälle kräver en god läs- och skrivförmåga. LÄS MER

  5. 5. Speciellt speciella speciallärare. En kvantitativ studie om speciallärare med specialisering utvecklingsstörnings yrkesroll.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lisa Cederholm; Kristina Kärnberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nyckelord: Speciallärare, specialisering utvecklingsstörning, yrkesroll, handlingsutrymme, speciallärarutbildning, professionalisering, kunskapsutveckling, specialpedagogisk kompetens, specialpedagogiska perspektiv. AbstractVåren 2011 beslutades att lärare ska ha speciallärarexamen med specialisering utvecklingsstörning för att undervisa och bedöma/betygsätta i särskolan (SFS 2011: 186). LÄS MER