Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Grammatik – ett ointressant ämne? : En studie om elevers inställning till grammatik och deras upplevda undervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Javier Antonio Guerra Lapanje; [2023]
    Nyckelord :Fyrfältsmodell; grammatik; inställning; Cummins; envägs-ANOVA; grundskola;

    Sammanfattning : Språk är ett viktigt verktyg för kommunikation som används dagligen i samspelet individer emellan. Grammatik som är språkets regler för uppbyggnad däremot används inte lika ofta på ett medvetet sätt. LÄS MER

  2. 2. HUR ORGANISERAR REKTORER I FÖRSKOLAN LIKVÄRDIG UTBILDNING? En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Desiree Arksund; [2022-02-17]
    Nyckelord :likvärdig; utbildning; undervisning; rektorer; livsvärld; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på vilka metoder och aktiviteter rektorer i förskolan använder när de organiserar för likvärdig utbildning samt vilka möjligheter och hinder som rektorerna möter och hur detta synliggörs i verksamheten. Studien har utgått från rektorernas perspektiv, det är deras livsvärld som åskådliggöras genom deras berättelser. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i engelska : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stina Josefsson; Sandra Claesson; [2020]
    Nyckelord :Engelskundervisning; undervisningsmetoder; EFL; extramural engelska;

    Sammanfattning : Eftersom vi till vardags ständigt influeras av det engelska språket är det viktigt att tillmötesgå detta i undervisningen och ta till vara på elevers erfarenheter och intressen. Självtilliten till att tala engelskan i klassrummet behöver stärkas, både hos lärare och elever. LÄS MER

  4. 4. I ett meningsfullt sammanhang : En kunskapsöversikt om kontextbunden engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Jonsson; Sandra Kristoffersson; [2016]
    Nyckelord :Kontextbundet; engelska; lärande; glosor;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en systematisk litteraturstudie. Problemområdet som ligger till grund för studien beskrivs med att dagens engelskundervisning till stor del innefattar innehåll som inte är bundet till någon kontext elever kan relatera till. LÄS MER

  5. 5. Lärares undervisning av nyanlända elever i två praktiskt- estetiska ämnen och svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrica Eriksson; Ulrika Olsbänning; [2013]
    Nyckelord :Cummins modell; nyanlända elever; praktiskt- estetiska ämnen; kontextbunden undervisning; andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ett antal lärare undervisar nyanlända elever i de praktiskt- estetiska ämnena hem- och konsumentkunskap och textilslöjd samt i det teoretiska ämnet svenska som andraspråk. Detta till en bakgrund av att de praktiskt- estetiska ämnena ses som lämpliga att använda som sluss då nyanlända elever ska övergå till reguljära klasser. LÄS MER