Sökning: "kontroversiella ämnen"
Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden kontroversiella ämnen.
16. Kontroversiella frågor i undervisningen - vad, hur och varför? : En kvalitativ studie om ämnet kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen och vilket stöd som ges samhällskunskapslärare utifrån tre valda artiklar.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att analysera vilket didaktiskt stöd som presenteras i Skolverkets artiklar för inspiration och stöd i arbetet om kontroversiella samhällsämnen och frågor i undervisningen. För att göra detta jämförs utvalda texter för stöd och inspiration från Skolverket med en samhällskunskapsdidaktisk bok för lärare. LÄS MER
17. Samhällskunskapens särskilt kontroversiella frågor.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Skolan är en plats där elever med olika åsikts- och värderingsgrunder möts och där kontroverser och diskussioner tar en naturlig plats. Att hantera och diskutera kontroversiella frågor i undervisningen kan vara svårt och utmanande för lärare men också ett måste och en möjlighet för en utbildning som ska verka för demokratins fortlevnad. LÄS MER
18. Konfliktfyllda ämnen i historieundervisningen och lärares hantering av dem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ämnen i historieundervisningen kan uppfattas olika beroende på kulturella skillnader och vilka narrativ som påverkat en. Detta ställer krav på historieläraren som behöver förhålla sig till en mångfald av narrativ i sin undervisning. LÄS MER
19. Att hantera kontroversiella frågor och samhällspåverkandehändelser på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur lärare förhåller sig till, samt hur elever påverkas av, kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser som tas upp i undervisningen på lågstadiet. Frågeställningarna lyder; Hur påverkas elever av kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i undervisningen för årskurs 1-3? samt Hur kan lärare arbeta med kontroversiella frågor och samhällspåverkande händelser i sin undervisning för årskurs 1-3?. LÄS MER
20. Etnicitet, religion och andra kontroversiella frågor i klassrummet : En litteraturstudie om undervisning i kontroversiella frågor utifrån mångkulturalism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats har för avsikt att undersöka hur kontroversiella frågor hanteras i klassrummet och vilka olika undervisningsmetoder forskningen förespråkar i detta ämne. Undersökningen har tagit olika perspektiv: lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER