Sökning: "daily activities"

Visar resultat 1 - 5 av 1127 uppsatser innehållade orden daily activities.

  1. 1. STÖDPEDAGOGENS YRKESUPPDRAG Villkor och förutsättningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristina Bryneson; [2022-01-31]
    Nyckelord :stödpedagog; LSS; daglig verksamhet; analytisk dualism; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; etik inom omsorgen; support educator; daily activities; analytic dualism; neuropsychiatric disabilities; ethics in care;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur yrkesverksamma stödpedagoger uppfattar yrkesuppdragets förutsättningar i arbetet med personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, inom daglig verksamhet och boende med särskilt service. Teori: Med stöd av den analytiska dualismen och etik inom omsorgen formas en bild av relationen mellan samhälle och individ i förhållande till tid. LÄS MER

  2. 2. Distansarbetets påverkan på yrkesverksammas aktivitetsmönster : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Johanna Hagvall; Ellen Ward; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; habits and routines; Model Of Human Occupation; occupational therapy; patterns of daily occupations; physical environment; social distancing; Arbetsterapi; covid-19; fysisk miljö; Model Of Human Occupation; social distansering; vanor och rutiner;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan pandemins start har det blivit vanligare att arbeta hemifrån. Vid distansarbete kan aktivitetsmönstret förändras då gränsen mellan arbete och fritid lätt kan suddas ut. Syfte: Syftet var att beskriva hur distansarbete påverkar aktivitetsmönstret hos yrkesverksamma personer mellan 19–35 år. LÄS MER

  3. 3. Ett förändrat arbetslag? : Arbetslagets syn på ansvarsfördelning och förskollärarens förtydligade ansvar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Säfqvist; Lisa-Maria Jadbäck; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; ansvar; ansvarsfördelning; arbetslag; läroplan; samarbete;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to gain an increased understanding of how the preschool teacher's clarified responsibility has affected the work team in general and in terms of the division of responsibilities of tasks. The questions that are central to this study are; is there any difference in work tasks within the work team? How does the division of responsibilities of the work team differ in practice from what is formulated in the preschool curriculum? How does the work team respond to the clarified responsibility in the curriculum? As a method, we have used a questionnaire study with a qualitative nature. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar i dagliga aktiviteter för personer med Multipel Skleros : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Linn Jansson; Joakim Vestberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Den schemalagda spontanitetens institution : En kvalitativ studie av barns spontana utforskande i förskolans schemalagda verksamhet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :My Aldensten; Sejla Slavotic; [2022]
    Nyckelord :children’s spontaneous exploration; time frames; routines; power; hard and soft values;

    Sammanfattning : The primary purpose of this study is to investigate the tension between children’s spontaneous exploration and the preschool's scheduled routines. A day in preschool is on one hand signified by interpersonal meetings, the preschool pedagogues are highly aware in their encounter with the children, the interaction is both warm and professional. LÄS MER