Sökning: "kritiskt diskursanalys"
Visar resultat 16 - 20 av 228 uppsatser innehållade orden kritiskt diskursanalys.
16. “Gucci-livet” : En kritisk diskursanalys om nyhetsmedias framställning av kriminella gäng
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Tidigare forskning har visat att media har stor påverkan på hur samhället ser på kriminalitet och gäng. Gängkriminalitet är ett aktuellt och stort ämne i svensk media i dagsläget på grund av våldet och skjutningarna som gängkriminaliteten associeras med idag, som får storuppmärksamhet i media. LÄS MER
17. Lärplattor och barns utveckling av litteracitet : en studie av förskollärares diskussioner på sociala medier
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att identifiera och diskutera hur förskollärare talar om och förhåller sig till lärplattor som resurser för barns språkutveckling. Datainsamlingen genomfördes på sociala medier och bestod av 74 inlägg från grupper relaterade till digitala verktyg i förskolor. LÄS MER
18. Livräddande kommunikation : En multimodal analys av relationsbyggande på Sjöräddningssällskapets Instagram.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur Sjöräddningssällskapet använder Instagram i relationsbyggande syfte. Inläggens bilder och respektive bildtext analyseras med grund i den systemisk-funktionella lingvistikens interpersonella metafunktion (Holmberg & Karlsson 2019, Björkvall 2019) och uppsatsen utgår från ett kritiskt diskursperspektiv (Fairclough, 1995). LÄS MER
19. "Har jag en plats här?" : En kritisk diskursanalys om mörkhyade barns representation och inkludering i förskolans bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att kritiskt analysera förskollärares tal om hur mörkhyade barn representeras och inkluderas i förskolans bilderböcker, för att synliggöra maktstrukturer och ojämlikheter. Det för att bidra med förståelse och medvetenhet om bilderboken som ett inkluderande verktyg i förskolan. LÄS MER
20. Komari-motiv på Rapa Nui (Påskön) : Diskursanalys över akademiska forskningstexter om Komari
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : Denna uppsats syftar till att kritiskt undersöka de akademiska diskurserna kring den symboliska tolkningen av förhistoriska Komari-motiv på Rapa Nui (Påskön). Genom att undersöka ett antal olika källor kommer uppsatsen att ge en översiktlig genomgång av de aktuella akademiska diskurserna samt diskutera de olika tolkningarna av symboliken hos komari-motiven. LÄS MER