Sökning: "kunskap organisering"

Visar resultat 11 - 15 av 141 uppsatser innehållade orden kunskap organisering.

  1. 11. Hållbar Citylogistik : En kvalitativ studie om hur en samlastningscentral kan organiseras genom ett privatoffentligt partnerskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jesper Ledin; Daniel Sandström; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; Citylogistik; Samlastningscentral; Privatoffentligt partnerskap;

    Sammanfattning : Hållbar citylogistik är ett betydande och aktuellt ämne inom dagens samhälle. Med urbaniseringens framfart och invånares ökande konsumtionsmönster har frågor relaterade till godshantering fått ökad betydelse. För att möjliggöra fortsatt tillväxt i städer är det av vikt att effektivisera dagens citylogistik. LÄS MER

  2. 12. Hälsoundervisning i Sverige och Finland : ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Sonja Ruohonen; [2023]
    Nyckelord :health; pupil perspective; Sverige; Finland; perceptions of health; health literacy; HL; health knowledge; health education; physical education; hälsa; elevperspektiv; Sverige; Finland; uppfattningar om hälsa; hälsolitteracitet; HL; kunskaper om hälsa; hälsoundervisning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Det har lyfts oro nationellt och internationellt för barn och ungas hälsa. Eftersom kunskaper om hälsa har visats hänga ihop med individers hälsa finns det ett behov att forska mer om hur hälsoundervisning bör organiseras. LÄS MER

  3. 13. Att möta alla elever : Lärares tolkning och beskrivning av differentierad engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; engelskundervisning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera hur engelsklärare i årskurs 4–6 uppfattar begreppet differentierad undervisning, samt urskilja hur begreppet förankras i undervisningen. Syftet uppnås genom att besvara frågorna om hur lärare tolkar begreppet differentierad undervisning, vad lärare anser vara viktiga kunskaper och färdigheter för att lyckas med en differentierad undervisning i engelska samt hur de deltagande lärarna beskriver sin differentierade engelskundervisning. LÄS MER

  4. 14. ”Så vardagligt men ack så viktigt” : En enkätstudie om matsituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nathalie Heed; [2023]
    Nyckelord :Förskola; matsituation; pedagog; enkät;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar matsituationer i förskolan och syftar till att utveckla den kunskap som finns om pedagogers erfarenheter och föreställningar kring dessa. Utifrån studiens syfte har tre frågeställningar formulerats vilka behandlar pedagogernas beskrivningar av matsituationernas organisering, pedagogers förhållnings- och tillvägagångssätt samt vilka möjligheter och utmaningar som finns. LÄS MER

  5. 15. Vision versus mål : En studie i betydelsen av individers uppfattning av vision och mål i relation till lärande och meningsskapande.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Karin Björk; Ellinor Tofft; [2023]
    Nyckelord :vision; riktning; målformulering; lärande; sensemaking; single and double loop learning; organisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker och förklarar hur medarbetare och ledare arbetar med mål i enorganisation som utgår ifrån visioner och riktningar. Vi vill titta på hur det pratas om visioner,riktningar och mål och hur detta skapar mening för medarbetarna, men även hur lärandeuppstår och kunskap tas till vara. LÄS MER