Sökning: "kvalitativ halvstrukturerad"
Visar resultat 16 - 20 av 215 uppsatser innehållade orden kvalitativ halvstrukturerad.
16. Lärares uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll - En halvstrukturerad kvalitativ intervjustudie med åtta lärare
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Special educational needs coordinators (SENCOs) and Special education teachers (SETs) (Abbott, 2007), which in Sweden are referred to as specialpedagoger and speciallärare – two different professions or just the same? In retrospect the field of special needs education (SNE) reveals a certain vagueness whether both categories are entitled and at times there has been only one education and one profession instead of two. At present there are two, but this study indicates that opinions on the working field differ when it comes to the interpretation of the professions. LÄS MER
17. Elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete med ett särskilt fokus på högpresterande flickor med autism och/eller ADHD
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka hur elevhälsans personal genom sina resonemang konstruerar sitt förebyggande och hälsofrämjande arbete med ett särskilt fokus på högpresterande flickor med autism och/eller ADHD Teori: Teorin utgår ifrån socialkonstruktionismen där bland annat Skrtic (1991), Burr (2000), Hacking (2000), Berger och Luckman (1966) samt Douglas (1986) bidragit inom området. Metod: Studien är genomförd genom en kvalitativ forskningsintervju i form av en halvstrukturerad intervju där mina frågor täcker det min studie är ämnad att fokusera på. LÄS MER
18. Hållbar utveckling som innehåll och form : En kvalitativ studie i pedagogers sätt att tala om undervisning för hållbar utveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna kvalitativa studie synliggör pedagogers didaktiska överväganden och de inkluderingar respektive exkluderingar vid deras sätt att tala om undervisning för hållbar utveckling. Vid insamling av data valdes halvstrukturerad intervjuguide som metod där åtta pedagoger deltog. LÄS MER
19. ”Hur man motiverar dem? Visa dem att du bryr dig!” : En kvalitativ studie om att motivera högstadieelever i särskilda undervisningsgrupper i deras läs- och skrivprocess i svenskämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad undervisande lärare i särskilda under-visningsgrupper har för erfarenheter av och menar är motivationsskapande i hög-stadieelevers läs- och skrivprocess i svenskämnet. I studien intervjuas sju lärare, vilka undervisar i ämnet svenska i särskilda undervisningsgrupper. LÄS MER
20. Lärares viljor, plikter, kunnande och möjligheter i relation till simning : En jämförande kvalitativ studie om idrottslärare i stad och landsbygds upplevelser kring simundervisning i årskurs 7-9.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka och jämföra hur lärare idrott och hälsa i årskurs 7-9 i storstad och på landsbygden tolkar, realiserar och upplever sina möjligheter att undervisa i delmomentet simning utifrån kursplanen i idrott och hälsa för såväl simkunniga som icke simkunniga elever. Frågeställningar: Hur tolkar och realiserar lärare i idrott och hälsa simundervisningen, utifrån kunskapskrav och det centrala innehållet? Hur upplever lärare i idrott och hälsa sina möjligheter att bedriva simundervisning för såväl simkunniga som icke simkunniga elever? Vilka faktorer påverkar lärare i idrott och hälsas möjligheter att bedriva simundervisning? Metod Studien har en kvalitativ ansats och halvstrukturerad intervju användes som metod. LÄS MER