Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 215 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. MI, självbestämmande teorin & den transteoretiska modellen i samverkan för en hälso- och livsstilsrelaterad beteendeförändring : En halvstrukturerad kvalitativ studie om effekten av MI under en femveckorsperiod

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Johannesson; [2023]
    Nyckelord :Coaching; health-promoting behavior change; motivational interviewing; the self- determination theory; the transtheoretical model.; Coaching; hälsofrämjande beteendeförändring; motiverande samtal; självbestämmandeteorin; transteoretiska modellen;

    Sammanfattning : Anyone who understands MI as a process may spontaneously think that five weeks of MI conversations may be a little short of time to be able to see a clear effect. At least that was my spontaneous thought. This was precisely the starting point of the study, which further led to the purpose of the study, i.e. LÄS MER

  2. 2. Motivation och elevers skrivande av sakprosatexter : Lärarens resonemang och reflektion om motivationsfaktorer och skrivstrategier av utveckling i elevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Fatima Lomani; [2023]
    Nyckelord :Motivation; undervisning; motivationsfaktorer; skrivstrategier; skrivande; skrivutveckling; sakprosatexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad undervisande lärare anser är effektiva motivationsfaktorer och strategier för att utveckla elevers skrivande av sakprosatexter. I studien intervjuades sju högstadielärare som undervisar ämnet svenska. Studien har en kvalitativ ansats och metoden som har använts är halvstrukturerad intervju. LÄS MER

  3. 3. Överlappande gränser : Ungdomars uttryck av ett ”vi och dom” i relation till religion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Ungdomar och religion; identitet; religiös identitet; politik och religion; socialkonstruktionism; kongruens; extremism;

    Sammanfattning : This study was aimed to investigate how a ”us and them” emerged in a group of young poeplés description and approaches to individuals and groups with a religiois identity. As a method to investigate this, a qualitative and semi-structured interview was done with six high school students from northern Sweden. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares planeringsarbete av aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd : En intervjustudie av verksamma förskollärares inställning till inkluderingsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Miranda Eriksson; Mathilda Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; inclusion; preschool; preschool teachers; planning work; sociocultural perspective; Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskola; förskollärare; planeringsarbete; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap för hur förskollärare planerar aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd. Vi har undersökt hur förskollärarens inställning och attityd till inkludering av barn i behov av särskilt stöd samt hur yttre faktorer påverkar planeringsarbetet av inkluderande aktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Tillgängligt är inte alltid nåbart : En kvalitativ studie om det pedagogiska materialets urval, placering och användning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anicka Yeh Hansen; Matilda Melin; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; didaktiska övervägande; pedagogiskt material; möjligheter; begränsningar; kompetenta barnet; lek och samspel; kreativitet; självständighet.;

    Sammanfattning : Förskollärare har ett undervisningsuppdrag, det innefattar att även göra didaktiska övervägande gällande det pedagogiska materialet. Tidigare forskning kring förskollärares didaktiska val i relation till undervisningsmaterialets urval, placering och användning är begränsad. LÄS MER