Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kroppen som redskap : Utveckling och utvärdering av rörelselekar för att befästa matematiska begrepp i grundskolans årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Nina Nåtfors; [2016]
    Nyckelord :begreppsförståelse; fysisk aktivitet; lek; matematik; skolans tidiga år;

    Sammanfattning : Undersökningen syftade till att utveckla och utvärdera ett arbetsmaterial för att befästa lägesbegrepp i årskurs 1, genom att integrerar rörelse och lek i lärandemomentet. Materialet utvärderades med hjälp av tre metoder för insamling av data. Metoderna var skriftligt test, observation och intervju. LÄS MER

  2. 2. Lägesbegrepp i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Marlene Forsbäck; [2013]
    Nyckelord :begreppsuppfattning; kroppsuppfattning; lägesbegrepp; rumsuppfattning; språk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att ta reda på om barn med hjälp av en övning kan utveckla sin förståelse för olika lägesbegrepp samt deras uppfattningar och inställningar för övningen. De lägesbegrepp som undersökts är Framför, Bakom, Under, Över, Bredvid och Mellan. LÄS MER

  3. 3. Barnbokens matematik : En studie i förskola och förskoleklass kring användandet av matematiken i en barnbok.

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Christina Mårtensson; Jenny Wallin; [2008]
    Nyckelord :barnbok; förskola; förskoleklass; matematik; pedagog och synsätt;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att inventera det matematiska innehållet i en barnbok och att undersöka hur några pedagoger ser på detta innehåll och hur de skulle kunna använda det i arbetet med att utveckla den matematiska medvetenheten i barngruppen. Den valda barnboken har ingen direkt koppling till ämnet matematik, men för den matematiskt medvetna pedagogen blir matematiken synlig framförallt i illustrationerna men även i texten. LÄS MER

  4. 4. Förskolebarns förståelse för lägesbegrepp

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Anneli Attergrim; Rose-Marie Jonsson; [2007]
    Nyckelord :matematik; kroppsuppfattning; rumsuppfattning; lägesbegrepp; språk;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att se vilken kunskap barn i förskolan har av olika lägesbegrepp och vad som kan utvecklas vidare, både med hjälp av ett pedagogiskt material, Topology Workshop 1, och genom kommunikation med barnen då de matematiska lägesbegreppen används i naturliga sammanhang. De lägesbegrepp som undersökningen har fokuserats på är inuti, på, under, bredvid, framför och bakom. LÄS MER