Sökning: "lära genom att göra"

Visar resultat 16 - 20 av 673 uppsatser innehållade orden lära genom att göra.

  1. 16. Finding ways of optimizing coagulant dosage, for a more sustainable wastewater treatment process

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

    Författare :Hanna Sjöman; [2023]
    Nyckelord :Wastewater treatment process; coagulant dosage; COD; machine learning; water and environmental engineering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The wastewater treatment process at Oatly consists of several treatment steps of which, two are chemical treatment steps involving coagulation followed by flotation to remove phosphorous and COD. The coagulant dosage is mainly determined based on the operator’s experience and supported using results from jar tests. LÄS MER

  2. 17. Industrial Machine Monitoring: Real-Time Anomalous Sound Event Detection on Low-Powered Devices

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Alexander Magnusson; Anton Andersson; [2023]
    Nyckelord :Anomaly Detection; Sound Event Detection; MFCC; GMM; OCSVM; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : Traditionally fault detection in industrial machinery has been performed manually by experienced machine operators listening to the machines. However, it is desirable to automate this process to increase efficiency and improve the working environment of the operators. LÄS MER

  3. 18. Utomhuspedagogik och dess betydelse för elevers lärande : Lärares erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindgren; Sara Celebija; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturvetenskap; lärares erfarenheter; elevers lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka verksamma lågstadielärares upplevelser och erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap och dess betydelse för elevers lärande i årskurs 1-3. Studien syftar även till att undersöka vilka strategier som används av verksamma lågstadielärare vid användning av utomhuspedagogik i naturvetenskap för årskurs 1-3. LÄS MER

  4. 19. Design för motivation och engagemang i enterprise social media : Användning av inre motivation för utformandet av gamification och persuasive design

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Emma Thölin; Pegah Esnaashari Esfahani; [2023]
    Nyckelord :Intrinsic motivation; engagement; enterprise social media; gamification; persuasive design; Inre motivation; engagemang; enterprise social media; gamification; persuasive design;

    Sammanfattning : På grund av Covid-19 pandemin har sättet vi arbetar på förändrats och allt fler människor arbetar idag på distans. Detta har medfört att medarbetare kan känna sig ensamma utan en tillhörighet till den arbetsplats de jobbar på, vilket kan ha negativa effekter på deras engagemang och prestationer. LÄS MER

  5. 20. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : För ett inkluderande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Linda Rönngren; Sandra Lennemyr; [2023]
    Nyckelord :communication; inclusive; preschool teachers’ profession; SAAC; signing as augmentative and alternative communication; förskollärarprofession; inkludering; kommunikation; TAKK; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskaper om förskollärares uppfattningar om arbete med tecken som alternativ kompletterande kommunikation (TAKK). Studiens särskilda fokus är förskollärares egna beskrivningar kring hur de använder TAKK i verksamheten dels i syfte att skapa inkluderande lärmiljöer, dels för att möta och kommunicera med individuella barn som ännu inte har ett verbalt språk. LÄS MER