Sökning: "lärande grupparbete"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden lärande grupparbete.

  1. 1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Boman; [2024]
    Nyckelord :läranderesurser; elevsamarbete; kollaboration; undervisningstradition;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Auktoriteter i matematikundervisningen - en inferentialistisk analys av kooperativt lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Clara Tennby; [2023-04-20]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; inferentialism; auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ge en fördjupad förståelse för kooperativt lärande i matematikundervisning genom att visa på de sociala aspekter som avgör vilka beslut elever tar i ett grupparbete. Frågeställningen för studien är: Vilka auktoriteter kan identifieras i ett kooperativt arbetssätt inom mätning och statistik. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sara Daniary; Nilsson Elin; [2023]
    Nyckelord :de tidiga skolåren; grupparbete; kooperativt lärande; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta reda på vad kooperativt lärande är och hur det kan påverka eleverna i skolan i deras matematikinlärning. Matematik handlar inte bara om att hitta rätt svar utan även om att kunna argumentera och resonera kring sina tankar, idéer och strategier. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande som metod för att utveckla den muntliga språkförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2023]
    Nyckelord :grupparbete; kooperativt lärande; lärarroll; muntlig språkförmåga; interaktion;

    Sammanfattning : Fokuset med denna studie är hur kooperativt lärande som metod utvecklar elevers muntliga språkförmåga. Syftet med vår studie är att undersöka och redogöra för hur lärare använder kooperativt lärande som metod för att utveckla elevers muntliga språkförmåga. LÄS MER

  5. 5. ”Det är ju en konst att kunna jobba i grupp” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av hurgrupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thilda Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Group work; Language development; Primary school; Teacher s perspective; Interaction; Grupparbete; Språkutveckling; Årskurs F-3; Lärarperspektiv; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärares erfarenheter av hur grupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur anser lärare att grupparbete som arbetsform påverkar elevers språkutveckling? Vad är viktigt att tänka på enligt lärare när man organiserar grupparbete för att det ska stödja elevers språkutveckling? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER