Sökning: "lärande naturmiljö förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden lärande naturmiljö förskola.

  1. 6. Förskolebarns jämställdhet i naturen : En fältstudie med fokus på genus och lek i naturmiljön

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jenny Gustavsson; Johanna Larsson Gullander; [2015]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; lek; naturmiljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska hur förskolebarn i åldrarna 4 till 5 år interagerar och vilka könsroller och mönster som gestaltas i naturmiljön. Studiens forskningsfrågor handlar om vilka lekkategorier som synliggörs och hur genus framträder i den fria leken i naturmiljön. LÄS MER

  2. 7. Utflykter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Monica Dahl; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; intervju; friluftsliv; utflykter;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om utflykter i förskolan. Syftet med studien är att kartlägga och analysera förskolepedagogers tankar om utflykter som arbetssätt. LÄS MER

  3. 8. Pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Andersson; Malin Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Planerad utomhusmiljö; naturmiljö; förskola;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie på sex förskolor där vi har intervjuat elva pedagoger, för att undersöka verksamma pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan. Intervjuerna gjordes på respektive pedagogs förskola, vi använder oss av öppna frågor som är kopplade till studiens syfte. LÄS MER

  4. 9. Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Joanna Åkerblad; [2012]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturmiljö; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och somkunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogiskverksamhet och undervisning med barn i förskola, och yngre elever i skola och fritidshem. Arbetetsfrågeställningar handlar om: på vilka sätt pedagogerna anser att utomhuspedagogik är en användbar metod iverksamheten; på vilka sätt de anser att utomhuspedagogik kan betraktas som en kunskapskälla i verksamhetensamt vilka hinder som pedagogerna anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 10. "Helt klart skogen" : Pedagogers syn på barnens-, pedagogens-, och miljöns roll för utveckling, lek och lärande i mötet med naturen i förskolan

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ulrika Nordin; Marie Lantz; [2012]
    Nyckelord :Förskola; utomhuspedagogik; natur; lärande i naturen; upplevelsebaserat lärande; lek; sinnen; samlärande; förskolans läroplan; hållbar utveckling; hälsa; Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers syn på förskolebarns vistelse i naturmiljö. Undersökningen utgick från kvalitativa intervjuer, insamlade berättelser från pedagoger med ett eget naturintresse, om vilken betydelse naturvistelse kan ha för barns utveckling, lek och lärande. LÄS MER