Sökning: "lärande naturmiljö förskola"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden lärande naturmiljö förskola.
6. Förskolebarns jämställdhet i naturen : En fältstudie med fokus på genus och lek i naturmiljön
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med studien är att utforska hur förskolebarn i åldrarna 4 till 5 år interagerar och vilka könsroller och mönster som gestaltas i naturmiljön. Studiens forskningsfrågor handlar om vilka lekkategorier som synliggörs och hur genus framträder i den fria leken i naturmiljön. LÄS MER
7. Utflykter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie handlar om utflykter i förskolan. Syftet med studien är att kartlägga och analysera förskolepedagogers tankar om utflykter som arbetssätt. LÄS MER
8. Pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ intervjustudie på sex förskolor där vi har intervjuat elva pedagoger, för att undersöka verksamma pedagogers uppfattningar om utomhusmiljöns betydelse för barn i förskolan. Intervjuerna gjordes på respektive pedagogs förskola, vi använder oss av öppna frågor som är kopplade till studiens syfte. LÄS MER
9. Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och somkunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogiskverksamhet och undervisning med barn i förskola, och yngre elever i skola och fritidshem. Arbetetsfrågeställningar handlar om: på vilka sätt pedagogerna anser att utomhuspedagogik är en användbar metod iverksamheten; på vilka sätt de anser att utomhuspedagogik kan betraktas som en kunskapskälla i verksamhetensamt vilka hinder som pedagogerna anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik. LÄS MER
10. "Helt klart skogen" : Pedagogers syn på barnens-, pedagogens-, och miljöns roll för utveckling, lek och lärande i mötet med naturen i förskolan
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers syn på förskolebarns vistelse i naturmiljö. Undersökningen utgick från kvalitativa intervjuer, insamlade berättelser från pedagoger med ett eget naturintresse, om vilken betydelse naturvistelse kan ha för barns utveckling, lek och lärande. LÄS MER