Sökning: "lärande reflektion dialog"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden lärande reflektion dialog.

  1. 1. Undersköterskors erfarenheter av systematisk handledning i omvårdnad : En kvalitativ intervjustudie vid SÄrskilt BOendeför äldre.

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Institutet för gerontologi

    Författare :Hanna Mikaelsson; [2023]
    Nyckelord :Undersköterskor; äldre personer; moralisk stress; handledning; etiska dilemman; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Undersköterskor i äldreomsorgen arbetar med omvårdnad i direkt relation med äldre personer. Yrket kräver flera olika kompetenser och färdigheter. Etiska dilemman uppkommer som en utmaning i undersköterskans arbete. LÄS MER

  2. 2. Dialog om landskapet, i landskapet : naturvägledning i fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Vera Fredriksson; [2023]
    Nyckelord :naturvägledning; deliberativa ideal; utomhuspedagogik; medborgardialog; fysisk planering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida naturvägledning, som facilitering av dialog om landskap, i landskapet kan användas i dialogprocesser vid fysisk planering. Syftet för uppsatsen att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur vi kan ha en deliberativ dialog om en plats av socioekologiskt värde i en meningsfull kontext i planering genom naturvägledning. LÄS MER

  3. 3. ”Antingen är man medveten om det eller så har man aldrig tänkt på det” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares utsagor angående sånger med utgångspunkt ur ett normkritiskt arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Blomqvist; Malin Petersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; sång; sångtexter; norm; normkritiskt arbetssätt; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om förskollärares utsagor av hur de genom ett normkritiskt arbetssätt förhåller sig till sånger i förskolan. Frågeställningen som besvarats är: Hur beskriver förskollärarna ett normkritiskt arbetssätt i relation till sång i förskolan? Den metod som används är kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  4. 4. Den gäckande tydligheten : Lärprocesser för tydlighet i arbetslivet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jonas Kullberg; [2023]
    Nyckelord :Tydlighet; lärande; arbetsliv; transformativt lärande; roller; mål;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka lärprocesser som leder till att tydlighet uppstår hos individer i arbetslivet och vilka faktorer som främjar dessa processer. Tydlighet lyfts ofta fram som en viktig faktor för välbefinnande och prestation i arbetslivet, samtidigt som en ökande komplexitet inom och utanför organisationer gör att individen befinner sig i ett mer mångfacetterat sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Förutsättningar för barnets delaktighet i barnavårdsutredningar : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Emma Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Children´s participation; Childcare investigations Children´s Convention; Social services; Decision- making processes; Barns delaktighet; Barnavårdsutredning; Barnkonventionen; Socialtjänst; Beslutsprocesser;

    Sammanfattning : 2020 blev Barnkonventionen lag i Sverige och Sverige hade redan under många år strävat efter att följa de riktlinjer som Barnkonventionen ger. Trots de ambitioner som formulerats ovan så visar uppföljningar att barn generellt inte görs tillräckligt delaktiga i socialtjänstens beslutsprocesser. LÄS MER