Sökning: "lärare natur"

Visar resultat 6 - 10 av 267 uppsatser innehållade orden lärare natur.

  1. 6. Interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen : En kvalitativ undersökning av lärares användning, uppfattning och digital kompetens av interaktiv skrivtavla i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Alice Carlsson; Nora Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Digital tools; interactive whiteboard; digital competence; mathematics education; TPACK; Digitala verktyg; interaktiv skrivtavla; digital kompetens; matematikundervisning; TPACK;

    Sammanfattning : I och med den pågående digitaliseringen i dagens samhälle som vi även ser i skolans verksamhet är det av stort intresse att undersöka dess påverkan i klassrummet. Syftet med föreliggande studie var att undersöka lärares användning och uppfattning av interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 7. En studie om hur lågstadielärare anser att lärarutbildningen har bidragit till digital kompetens för att kunna använda det i matematikundervisningen

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Edmark; Sofie Petri; [2023]
    Nyckelord :Digital competence; digital tools; teacher education; mathematics teaching; DigCompEdu; Digital kompetens; digitala verktyg; lärarutbildningen; matematikundervisning; DigCompEdu;

    Sammanfattning : As society constantly develops and becomes increasingly digitized, the demands on digital competence also increase. This also applies to schools, where teachers play a central role in integrating digital learning resources into teaching. LÄS MER

  3. 8. Pedagogiska strategier för att hantera elevers utmaningar vid utveckling av syra-bas-begreppet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Nagina Rasheed; [2023]
    Nyckelord :Kemiundervisning; Pedagogiska utmaningar; kemiska begrepp; syra-bas; den kemiska tripletten; variationsteorin; högstadium.;

    Sammanfattning : Många upplever kemi som ett utmanande ämne att både undervisa och lära sig, huvudsakligen på grund av ämnets abstrakta natur som ofta upplevs som distanserad från elevens vardagliga erfarenhet. Denna studie har syftat till att undersöka vilka strategier som används av högstadielärare för att hantera utmaningarna vid undervisning om syra-bas-begreppet. LÄS MER

  4. 9. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  5. 10. Jag försökte ju bara överleva : En kvalitativ studie om utmaningar som nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Konstantinos Poniris Boström; Karl Johansson; [2023]
    Nyckelord :isolation; bedömning; lärarroll;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att belysa de utmaningar nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplevt under sin första tid som yrkesverksam samt vilka avsaknader de känt i form av stöd eller förberedelser från antingen huvudman eller universitetsutbildningen. Studien påvisar att de främsta utmaningar som respondenterna nämner är kopplade till att hitta sin egen lärarstil, att anpassa undervisningen, att planera, att bedöma, en avsaknad av introduktionsperiod och en ensamhet i yrket. LÄS MER