Sökning: "lärare och rättvisa"

Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden lärare och rättvisa.

  1. 1. Rättvisa för division! : En litteraturstudie om hur elever utvecklar förståelsen för den inversa relationen mellan multiplikation och division

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Joline Sparf; Emilia Simonsson Annas; [2023]
    Nyckelord :Invers; metod; matematik; grundskolan; lärande; multiplikation; division;

    Sammanfattning : Den inversa relationen mellan multiplikation och division innebär att räknesätten är varandras motsatser. Att använda den inversa relationen som metod innebär att man kan använda sig av multiplikation för att beräkna division men också vice versa. LÄS MER

  2. 2. SO-lärares syn på bedömning i SO-ämnena : Examensarbete Grundlärarprogrammet F-3, Karlstad Universitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; likvärdighet; lågstadiet; friutrymme; samhällsorienterande ämnen; SO-ämnen; autonomi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lågstadielärare ser på bedömning i de samhällsorienterande ämnena. Detta har skett genom att titta på hur lågstadielärare arbetar med bedömning i de samhällsorienterande ämnena, hur de ser på styrdokumentens kunskapskriterier relaterat till sin autonomi och genom att undersöka deras förmåga att göra likvärdiga bedömningar i de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  3. 3. Hur fungerar sammantagen bedömning i Idrott och hälsa? : Lärares perspektiv på LGR22 och det nya betygssystemet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Erik Peterson; Joakim Demegård; [2023]
    Nyckelord :betyg; bedömning; läroplan; likvärdighet; rättvisa; ramfaktor;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att höra lärare i ämnet Idrott och hälsa, årskurs 9, och deras uppfattningar om den nya läroplanen, betygskriterierna och sammantagen bedömningen som träder i kraft med Lgr 22. Frågeställningar: ·       Hur uppfattar lärarna de nya betygskriterierna? ·       Vad är lärarnas uppfattningar om den sammantagna bedömningen och dess påverkan av betygssättning? Metod För att besvara studiens syfte genomfördes sex semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 9. LÄS MER

  4. 4. Undervisning om det naturvetenskapliga arbetssättet i lågstadiet : En exemplifiering av hur organiserande syften kan ge stöd för didaktisk design och analys av undervisning med rättvisa test som innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Petra Anjou Pedersen; Amina Fyrkemo; [2023]
    Nyckelord :Didactic exemplification; didactic modelling; scientific work method; organized purposes; inquiry-based science;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to exemplify how the didactic model organized purposes can be used as support for professional experimentation to develop teaching with the working methods of natural science as a content in the primary school. We have done a didactic modeling with the exemplification phase as a research approach. LÄS MER

  5. 5. Det blir så mycket enklare En studie av elevers upplevelser om lärare-elevrelationers påverkan på skolans tudelade demokratiuppdrag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Hjort; [2022-06-27]
    Nyckelord :Elevperspektiv; demokratiuppdraget; relationell pedagogik; högstadiet; lärare-elev relationer;

    Sammanfattning : Skolans demokratiuppdrag att forma framtidens medborgare med demokratiska kompetenser, kunskaper och värden spelar roll i alla skolans ämnen. Vi lever i ett samhälle där det ständigt är information som man behöver orientera sig i och eleverna behöver därför utveckla medborgarkompetenser. LÄS MER