Sökning: "lärares syn konflikter"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden lärares syn konflikter.

  1. 1. Translanguaging i ett flerspråkigt engelskaklassrum : En studie om lärares ställning till translanguaging

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Prativa Aryal; [2022]
    Nyckelord :Translanguaging; Common Underlying Profiency; EFL; Flerspråkighet; transspråkande; engelska undervisning; utmaningar; möjligheter;

    Sammanfattning : Translanguaging (Transspråkande) har det senaste åren blivit väldigt omtalat och ses som ett effektivt verktyg i engelska undervisning i ett flerspråkigt klassrum. Translanguaging innebär att ge flerspråkiga elever möjlighet att använda alla sina språk som resurs i lärandet. LÄS MER

  2. 2. Elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Ugarph; Sojida Tadjihalilova; [2022]
    Nyckelord :Elever; fritidshem; kamratrelationer; konflikt; konflikthantering; lärare; skola;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att belysa elevernas perspektiv på konflikter och konflikthantering. Detta ligger till grund för våra upplevelser och erfarenheter från tidigare VFU och VI-dagar där vi har uppmärksammat att elever på fritidshemmen har svårigheter beträffande konflikter och konflikthantering. LÄS MER

  3. 3. "Konflikter är oundvikliga" : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med konflikthantering i åldrarna 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mathilda Bergvall; Gisele Machuca Gonzalez; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthantering; yngre förskolebarn; Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthantering; yngre förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, utifrån sociokulturell teori, belysa förskollärares arbete med att hantera yngre förskolebarns konflikter, och hur denna hantering utgör en del av den pedagogiska verksamheten i förskolan. Utifrån syftet fick vi fram två frågeställningar som belyser förskollärares syn på vilka konflikter som uppkommer bland yngre förskolebarn och förskollärares beskrivning av sin egen konflikthantering. LÄS MER

  4. 4. ”I realiteten ser det helt annorlunda ut” : En studie om vad som villkorar matematiklärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Raflund; Konrad Wahlberg; [2021]
    Nyckelord :Övertygelser; Ramfaktorer; Matematikundervisning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Denna studie belyser några lärares övertygelser kring matematikundervisning, deras syn på sin praktik samt vilka ramfaktorer de upplever villkorar denna. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur dessa aspekter påverkar och villkorar undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering på religionskunskapslektionerna : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på och hantering av konflikter på religionskunskapslektionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Felicia Radovan; [2020]
    Nyckelord :Conflict; conflicts; conflict management; management; religious education; religious education lesson; conflict view; teachers; students;

    Sammanfattning : The present study presents various conflicts that have arisen during the religious education lesson and how these have been handled by the various interviewed teachers. With the help of eight qualitative, unstructured interviews of 45 - 60 minutes with certificated religious education teachers from two different municipalities, material was collected and then interpreted and analyzed hermeneutically. LÄS MER