Sökning: "lärares uppfattningar utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden lärares uppfattningar utomhuspedagogik.

  1. 1. Utomhuspedagogik och dess betydelse för elevers lärande : Lärares erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindgren; Sara Celebija; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturvetenskap; lärares erfarenheter; elevers lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka verksamma lågstadielärares upplevelser och erfarenheter av utomhuspedagogik i naturvetenskap och dess betydelse för elevers lärande i årskurs 1-3. Studien syftar även till att undersöka vilka strategier som används av verksamma lågstadielärare vid användning av utomhuspedagogik i naturvetenskap för årskurs 1-3. LÄS MER

  2. 2. "Kooperativt arbete och utomhuspedagogik borde ju bara gifta sig!" : En studie om lärares uppfattningar av utomhusundervisning i samspel med kooperativt lärande och hur det kan påverka elevers utveckling i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandy Addamshill; Ellen Ihd; [2023]
    Nyckelord :Learning by doing; Kooperativt lärande; utomhuspedagogik; proximala utvecklingszonen; NO teknik; förutsättningar; samspel; elevinteraktioner.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka vilka effekter lärare anser kooperativt lärande i samband med utomhuspedagogik kan ha på elevers lärande, vilka förutsättningar som krävs för att kunna implementera det i undervisningen samt på vilket sätt de två metoderna kan samspela. Studien fokuserade på lärande i årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 3. ”Jag skulle säga att det blir mer fri lek ute fast ändå inte. Det blir lite både och.” : En studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i utomhusmiljön på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Ahlén; Julia Wirblad; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärarens roll; undervisning; utomhuspedagogik; utomhusmiljön; förskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vinna kunskap om förskollärares uppfattning om undervisning i utomhusmiljön på förskolan. Kvalitativa data bearbetas för att skapa ett sammanhang och en förståelse. Resultatet delas in i olika kategorier som visar variation av uppfattningar om undervisning i utomhusmiljön samt av förskollärarens roll. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik som förhållningssätt och arbetssätt: Förskolans utomhusmiljö som lärmiljö ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Stolt; Agnes Ekelöf; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; undervisning; utomhusmiljö; utomhuspedagogiskt arbetssätt; utomhuspedagogiskt förhållningssätt; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares förhållningssätt gällande utomhuspedagogik samt att belysa utomhuspedagogik som arbetssätt i undervisningen i förskolan. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) framgår att barn ska erbjudas aktivitet i både inomhusmiljö och utomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. Lärare och deras uppfattningar om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aya El Moukeffes; Hind El Moukeffes; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsinhämtning; lärarperspektiv; no-ämnen; pragmatism; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : En av, om inte den viktigaste rollen i skolan, är lärarens roll. Läraren måste följa läroplanen, men hen har fortfarande ett stort inflytande i hur undervisningen ser ut. LÄS MER