Sökning: "lärmiljö särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lärmiljö särskolan.

  1. 1. “Kommunikationen betyder ju allt, det är ju A och O [...]. Det är en frihet för alla att kunna kommunicera?” : En kvalitativ studie om hur speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning lyfter fram metoder för kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christian Antoft; Frida Gannby; [2021]
    Nyckelord :Accessible learning environment; Augmentative and alternative communication; Communication methods; Communication tools; Languages; Social contexts; Special education teachers; Special school; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikationsmetoder; Kommunikationsverktyg; Sociala sammanhang; Speciallärare; Språk; Särskola; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa hur speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning lyfter fram metoder som gynnar kommunikationsutveckling för elever på särskolan. Vidare belyses vilka sociala sammanhang och verktyg som används för att främja kommunikationen för elever i särskolan. LÄS MER

  2. 2. Särskolan är ju en anpassning i sig : Speciallärares uppfattningar och erfarenheter av begreppen ledning och stimulans samt extra anpassning i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marina Brovinger; Helene Forss; [2021]
    Nyckelord :Dokumentation; grundsärskolan; inkluderande undervisning; tillgänglig lärmiljö och stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om speciallärares uppfattningar och erfarenheter av begreppen ledning och stimulans samt extra anpassningar i grundsärskolans verksamhet. De forskningsfrågor som ligger till grund för studien är; Hur speciallärare tolkar innebörden av begreppen ledning och stimulans samt extra anpassningar och hur detta tillämpas i grundsärskolans verksamhet samt vilket stöd speciallärare får av sin ledning gällande begreppens innebörd samt i hur dessa tillämpas? I studien har nio speciallärare verksamma i grundsärskolan deltagit i kvalitativa semistrukturerade fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Skärskådad särskoleelev : en studie om innehållet i pedagogiska utredningar som skrivs inför mottagnade av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sofia Norell; [2020]
    Nyckelord :Dokumentation; grundsärskolan; kategorisering; pedagogisk utredningar; diskursanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om innehållet i de pedagogiska utredningar som skrivs inför mottagande av en elev i grundsärskolan. Studien syftar också till att bidra med kunskap om hur vi kan utveckla de dokument som ligger till grund för ett mottagande i särskolan för att göra processen mer rättssäker. LÄS MER

  4. 4. Framtidens kompetenser och resurser på grundsärskolan : - en pedagogisk utmaning!

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Adolfsson; Christian Johansson; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; IT; special education; speciallärare; special needs; specialpedagog; särskolan;

    Sammanfattning : Syftet var att, ur de professionellas perspektiv, ta reda på hur kompetensen på grundsärskolan ser ut idag hos några informanter och vad som kan behöva förändras och eventuellt se annorlunda i denna verksamhet, för att möta och tillgodose elevernas stödbehov inom de kommande tio åren. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med åtta klasslärare i grundsärskolan. LÄS MER

  5. 5. Extra anpassningar för elever som läser enligt särskolans kursplan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Charlotte Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; extra anpassningar; integrering; sammanhållen klass; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Som elev mottagen i särskolan kan du ha integrerad skolgång i grundskolan eller gå i sammanhållen klass. Extra anpassningar är ett stöd som ska ges inom ramen för den ordinarie undervisningen för att en elev ska kunna nå de lägst ställda kunskapskraven i ett ämne. Det står i Skollagen och gäller för elever i alla skolformer. LÄS MER