Sökning: "läromedel i svensk"

Visar resultat 6 - 10 av 105 uppsatser innehållade orden läromedel i svensk.

  1. 6. En komparativ läromedelsanalys av ämnesinnehåll och representationer i matematik utifrån det nationella bedömningsstödet : utifrån det nationella bedömningsstödet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Arvidsson; Evelina Arvidsson; [2023]
    Nyckelord :Representationer; matematik; läromedel; bedömningsstöd.;

    Sammanfattning : De flesta läromedel som används i svensk skola tar sin utgångspunkt från det centrala innehållet och kunskapskraven som står i läroplanen för ämnet matematik. När läromedlet i matematikundervisningen utgör en stor del av elevers kunskapsutveckling uppstår frågan om läromedlen skapar rätt förutsättningar och utgör en grundläggande kunskapsutveckling för eleverna. LÄS MER

  2. 7. Levd religion i läromedel om islam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Niclas Lövgren; Oskar Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Levd religion;

    Sammanfattning : Den här undersökningen är en läromedelsanalys med inriktning på läroböcker, islam och begreppet levd religion. Syftet är att undersöka hur islam framställs i aktuella läroböcker för gymnasiet i relation till begreppet levd religion. LÄS MER

  3. 8. Heliga texter i klassrummet : En analys över läromedels bruk av religiösa urkunder i förhållande till läroplanernas krav

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josef Disby; [2023]
    Nyckelord :abrahamtiska religioner; urkunder; läromedel; elever; tolkning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera och problematisera hur läromedel i ämnet religionskunskap som används vid skolor i en medelstor svensk stad använder sig av de abrahamitiska religionernas urkunder. Tolv läroböcker för mellanstadiet och högstadiet samlades in från stadens skolor och analyserades utifrån läromedelsteoretiska och läroplansteoretiska principer. LÄS MER

  4. 9. Comprensión Auditiva con Material Audiovisual : Las percepciones de estudiantes sobre el uso de video en la enseñanza de lenguas extranjeras

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sandra Davidsson; [2022]
    Nyckelord :listening comprehension; video; teaching; foreign language; multimodal; extensive listening; body language; audiovisual; hörförståelse; video; undervisning; främmande språk; multimodalt; omfattande lyssnande; kroppsspråk; audiovisuellt; comprensión auditiva; video; enseñanza; lengua extranjera; multimodal; escucha extensiva; lenguaje corporal; audiovisual;

    Sammanfattning : El presente estudio examina las percepciones de los estudiantes sobre el uso del video en una actividad de comprensión auditiva. La actividad se llevó a cabo con 22 estudiantes de noveno grado que habían estado estudiando español desde el sexto grado en una escuela primaria sueca. LÄS MER

  5. 10. Matematikspråk : Vilka lässtrategier behövs för att kunna läsa och förstå matematiska läromedel?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Michelle Hjerp Holmén; [2022]
    Nyckelord :reading strategies; mathematical symbols; nominalizations; pictures as a modality; mathematical textbooks; lässtrategier; matematiska symboler; nominaliseringar; modaliteten bild; matematiska läromedel;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att kartlägga vilka lässtrategier som uppgifter i matematiska läroböcker kräver av eleverna för att de ska kunna skapa förståelse för uppgiften. Kartläggningen kommer ske i en svensk kontext med utgångspunkt i tre olika läromedel, ett från mellanstadiet, ett från högstadiet och ett från gymnasiet. LÄS MER