Sökning: "läromedlens roll i undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läromedlens roll i undervisningen.

  1. 1. Tidlös berättartradition och digital teknik i NO : en studie av berättande i digitala läromedel och den praktiska verksamhetens undervisning för åk F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Diana Perlfors; [2021]
    Nyckelord :berättande; berättelser; naturvetenskap; undervisning; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Berättande har i årtusenden varit en oerhört viktig faktor för mänsklighetens kunskapsutveckling. Tidigare forskning visar också att användandet av berättande - dvs. med traditionell berättelsestruktur förmedlad via tal, skrift eller video - i NO-undervisningen har gynnsamma effekter på skolelevers kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Matematikbokens möjligheter och hinder – att utveckla de matematiska förmågorna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Hanna Palmqvist; [2018-03-02]
    Nyckelord :läromedel; matematikbok; förmågor; matematik; läromedelsstyrning; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Matematikboken har en dominerande roll i matematikundervisningen i svensk skola och forskning visar att det finns flera anledningar till detta. Bland annat ses läroboken som en sorts kunskapsgaranti för att eleverna når målen. LÄS MER

  3. 3. Kan vi räkna med läromedlen? : En innehållsanalys av två läroböcker i matematik för årskurs 1–3.

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Elsa Örtenmark Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Förmågor; innehållsanalys; lärobok; läromedel; matematik; matematiska förmågor; undervisning.;

    Sammanfattning : Målen i kursplanen för matematik uttrycks som matematiska förmågor, vilket eleverna ska möta i undervisningen. Till de matematiska förmågorna räknas problemlösningsförmåga, begreppsförmåga, metodförmåga, kommunikationsförmåga och resonemangsförmåga. LÄS MER

  4. 4. Läroböcker i idrott och hälsa : En studie om varför vissa lärare använder läroböcker i undervisningen i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Andrea Lavas Biasi; Ida Efraimsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Vi har identifierat tre olika problemområden kopplade till undervisningen i ämnet idrott och hälsa. Studiens syfte har varit att undersöka lärares uppfattning om läroböckers roll inom ramen för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  5. 5. Bråk i matematikläromedel : En jämförande studie mellan svenska och finska läromedel gällande arbetsområdet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Axelsson; Grace Heinin; [2017]
    Nyckelord :Matematik; Finska och svenska läromedel; Läromedelsanalys; Undervisning i bråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa bråkräkningens roll i den svenska respektive finska skolan genom att undersöka matematiska läromedel för elever. Bråkräkningen är en matematisk baskunskap som ligger till grund för andra områden inom matematiken som algebra, procenträkning samt att de aktuella räknereglerna för decimaltal motsvarar reglerna för bråk (Ma, 1999, s. LÄS MER